Jag ska bygga ett garage och tänker ansluta garagets avlopp till husets avloppssystem-en sträcka på ca 17m. Det blir en golvbrunn, toalett och handfat i garaget. Behöver jag ha någon form av luftning av avloppet i garaget eller räcker det med att jag ansluter på husets avluftade system? Något tips på hur man i så fall ska utföra avluftningen?
 
Hejsan

Du måste ha luft in i avloppet i garaget. Om man gör ordentligt i toan och spolar så finns risken att röret blir fullt och spolningen fungerar som en kolv och skjuter luften framför sig ut till närmsta brunn men den luften måste ersättas bakom "kolven" och då kommer luftningen in i bilden, endera rör upp på taket eller en luftningsventil som släpper in luft i avloppet. Denna tilluft bör sitta längst bak i systemet för att så fort som möjligt släppa in luft.

Då undviker man gurgel.

Prototypen
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.