Vatten & Avlopp
ppalm: Detta svar fick jag då jag kanske skulle lägga vattenledningen 60cm djupt (bor i Tanum= tjäldjup 1,2m) Du bör ha en FLOORMATE 250 som är 100 mm tjock. Den totala bredden på isoleringen ska vara 2,6 m och ovansidan av skivan ska vara minimum 0,3 m under markytan. //Isover. Hur går det med avloppet om du helt plötsligt stiger i djup?? ::) MVH PpAlM
plisken: Kan inte gå på förra ägaren då jag bott här över 10 år. Prövade däremot ett 2 komponent lim som så här långt, peppar peppar verkar funka. :) Tack ändå för ditt svar TN-Funkis, det hade ju känts rätt bra att få allt åtgärdat på ett "riktigt" sätt trots allt. Antar att jag kommer hålla koll där den närmaste tiden för att se om limmningen håller :-? Vi hörs 8-)
poiu: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted4/2#2
citactiva: [citat] hehe då har dom kämpat på bra.. mer troligt att den är borrad kanske 8-) :D
handersson: Har idag en rensbrunn för avlopp i golvet precis på insidan av grundmuren. Håller på och ska byta betongrör och järn till PVC från tomtgräns och in till gammla rensbrunnen. Min fråga är om man fortsätter med rensbrunn i golvet eller om det finns ny sätt att göra detta på för att slippa luckan ex. 160 rör på utsidan eller dylikt. I tomtgräns har jag ett 160 PVC som 'dockar' ett
Rypos: Kan någon ge tips var jag hittar kromade kopplingar för 18 mm PEX? Fabrikat? Tack.
Pasta: [citat] Det beror på Vaska kraven mot vattenskador. 23% av alla vattenskador är i kök och beror till största delen på läckande rör och trasiga diskmaskiner där vattnet rinner ner i bjälklaget vid rörgenomföringarna. Vaskas krav kommer även att komma in i BBR och enligt vaska kravet skall det finnas vattentätt golv under diskbänk,diskmaskin, kyl och frys med uppvik mot väggen.
Skogsbananen: Jag bor i en bostadsrätt och skulle vilja flytta diskbänken i köket. För att göra det måste jag dra avoppet under golvet. Det är ett trägolv på bjälklag så den biten är inga problem. Problemet är att anslutningen till stammen är ca 2 cm över golvet. Jag skulle således vilja sänka anslutningen ca 20 cm så att jag kan dra avloppet under golvet. Kan man göra så? Det borde inte
Micke2006: Hej, Jag har anlitat en plattsättare som ska renovera vårt badrum i lägenhet. Totalenrepenad & fast pris. Huset byggdes 1938 och stambyttes 1989. I badrummet sitter en gammal gjutjärnsbrunn som plattsättaren trodde sattes in 1989, men när han nu började rivningen upptäckte han att den verkar vara original och att gjutjärnsrören från brunn till avloppstam ej byttes 1989 (låter
jv12: Förbereder för avlopp i plattan. Jag skulle vilja ha vägghängd wc och handfatsavlopp in i väggen. Måste jag bygga installationsväggar för kunna lösa detta eller finns några bättre alternativ, typ gå upp med avloppet mitt i väggen och borra för rören på något sätt? Rummet är ju inte så stort så man vill inte ta för mycket utrymme i anspråk. Innerväggar är murade leca,
rogge_vvs_pl: Det är brukligt att inte stänga cirkulationspumpen på sommaren, den har lätt för att ärga fast när den inte snurrar. Det är ingen risk att det kokar du har termostat. rogge
MathiasS: [citat] Nu kostar det ju 504SEK på Rinkabyr. Sigro har helt fel pris på detta (760).
zingo: I tio år har vi haft en 20 meter lång PEM-slang som delvis ligger ovan mark med konstant stillastående vatten till gäststugan. Varken koppling eller slang har visat tendens till sönderfrysning och detta trots temperaturer på t.ex -25 grader flera dagar/nätter i rad.
Mattias L.: Det blir lite mer pengar, du behöver teleskoprör och betäckning också.
Rypos: Var hittar jag kromade halvkopplingar för PEX-rör? Det verkar vara lätt upp till 15mm, men sen kan jag inte hitta några andra?
swecul: hej hopp! nu rinner vattnet ur kranen igen! efter lite sökande hemma hittade frugan en brytare som det stor "flödesvakt" på... irriterande att inte jag hittade den! jag som svor å hade mig igår över att det abolsut inte fanns något sådant... ;D
likblek: priset är väl så högt bara för att installatören ska ha råd att åka till thailand varje månad :) en inkoppling på komunalt vatten går väl också på en 40 papp men då får man ju avloppet också, men det är ju en annan historia. en lösning för att bli av med järnet är att pumpa från brunnen till en grundare brunn där vattnet får lufta av sig innan man tar in det. glömde
JesperS: Mmmm många frågor, jag kan svara på några av dem ... Jag har lagt i en värmekabel i mitt 32 mm PEM rör till brunnen och det gick mycket lätt att föra in de ca 10 meter jag har. Min värmekabel är självreglerande men jag har ändå satt ett relä till kabeln som slår på spänningen när temperaturen ute går under noll. Jag byggde en låda i grunden som isolerades med frigolit samt
Falu_Linken: Ett litet förslag, det är trångt men inte omöjligt... ;)
Falu_Linken: Angående vaccumventilen kan det vara så att det inte är ett sug i själva avloppet du känner utan draget upp till avluftningen på taket (skorstens effekt). (Hade du haft ett större undertryck i avloppet borde något av dina vattenlås ha sugits ur.)
_janne_: Tack för era svar Max31 och AndersS! Jag tror jag kommer att testa den här varianten. Ska använda den till att pumpa upp bräckt vatten från havet i Stockholms skärgård. Har, som sagt, tidigare använt pumpautomater med tank och dom har funkat bra men brukar rosta efter ett par år. Kan va kula tt testa nåt annat :). Ha en bra sommar!
Max31: Hej Tänk på att även ett "mikroskopiskt" läckage på sugledningen gör att du inte kan suga något vatten. /Max31
Robban_: Hejsan, har tittat runt i detta forum ett bra tag nu, som gäst, har fått mycket hjälp genom att läsa dessa trådar, men nu kommer mitt första inlägg Ska bygga ett litet vattensystem med 3 tappställen kök, dusch, tvättställ. tänkte ha en 75l vattentank med tryckpump på 2,4bar 12l/min samt en 10 liters varmvattenberedare, nu till problemet, vad behöver jag till varmvattenberedaren?,
Moelk: Vattnet är rent och jag har låtit kolla upp det med expertis, det var grundvattnet. Så imorgon blir det nya avloppsrör och gjutning till helgen hoppas jag.
Fotografen: [citat] Ja har man sett på...sätt dit en ny, oproppad!