Vatten & Avlopp
lordi: Troligtvis har man glödgat röret för mycket när man bockade det. Det är ju ingen altartavla, men den fungerar.
lordi: Hej! Gå in på www.gpa.se där finns ventiler av alla möjliga slag för både 50 och 75 mm's rör. Tror dock inte att de säljer direkt till privatpersoner, så du får nog vända dig till någon rörinstallatör för att handla dessa. Se till att du monterar dem på ett sånt sätt att det inte orsakar stopp i avloppet, så bör det funka.
drummie: Tanken är att jag ska ansluta till en VA-anläggning sok ägs av en samfällighet. Anläggningen är drygt 20 år gammal och är ansluten till det kommunala nätet. Är det någon här inne som har gjort något liknande? Vad är ett rimligt pris för att ansluta sig till samfälligheten? Vill kommunen också ha betalt? /drummie
tussee: OK, SQ1 lär räcka bra långt men även om du säger att tillrinningen i borrhålet är mindre än pumpmängden så har du säker en vattenpelare att ta av i borrhålet.
Miicke: YEEEHHHAAAAAA! :) Äntligen är det igång.. Spolkillen var här idag o testade med sin egna pump.. Man höll på att mixtra i lite drygt 1 timme innan det flöt på bra.. bl.a. fick han dra upp röret ca. 1 meter.. Så nu e det ett jäkla tryck.. Jäkligt skönt att äntligen ha det härdigt.. Bara att låta det hela stå o gå nu några dagar så man ser att vattnet inte försvinner, därefter
tussee: Eld>> Om det bara var det som var problemet att det är för stor lyfthöjd. Nu vet jag inte hur djupt det är till vattnet men vet en person som fick självtryck i sin borrade brunn.
lordi: Hej. Prova denna länken. där finns en bild på en sån som jag menar. http://www.vvsguiden.se/catalog/?command=showTreeBranch&nodeId=7237 Jag vet tyvärr inte var man kan köpa dem som privatperson. Ska kolla runt lite på nätet. Annars får du väl köpa en av din lokala rörmokare.
elmont: Om pumpen fastnar på halva vägen och varken går att få upp eller ned brukar man trycka ned den till botten med hjälp av nån brunnsborrare.
jkirkebo: Ja, det skal nok gå greit å myklodde dem, det er bare varmerør med lavt trykk, ikke tappevann. Blir mye billigere med disse enn med klemringskoblinger+støttehylser. Spiller liten rolle på en, men jeg skal ha 20 så da blir det litt :)
frebe893: Jag håller på och tittar på olika avloppslösningar för ett fritidshus i skärgården och har fastnat för Pipelifes biomoduler Family Compact. Fördelen jämfört med en traditionell infiltrationslösning är att man inte behöver schakta lika mycket och det inte går åt lika mycket återfyllnadsmaterial (naturgrus, sand etc.). Är det någon annan som har provat den här lösningen från
thobjo: Sannolikheten är mycket större att det rinner "tillbaka" in i den lägre ledningen, än att det rinner ut i den övre ledningen.
morsan: Har du letat här? http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=361&ord=avloppstank
norrlandshus_sthlm: rengöringsgrejjerna är inte farliga för avloppet... det är naturen som mår pyton :( däremot propplösare är rena döden i avloppet.... bildar avlagringar, bildar farliga gaser, fräter... bluäk >:(
Pasi: Ni som byggt Spoven. Var kommer eran avluftning upp ?
Stinger: Vi har mycket kalk i vattnet. Hur bra är dessa magneter från activ mot beläggning. Någon som har erfarenhet, vill helst inte sätta in filter både med tanke på pris och smak.
Bob_the_builder: 20cm-regeln återfinns mig veterligen inte i BBR, men däremot i Golvbranschens Våtrumskontrolls "Säkra våtrum" och enligt referensen där även i VVS AMA. Om det sedan är "ska eller bör" är väl mest en sak mellan dig och försäkringsbolaget. Tycker bolaget att det är tillräckligt "fackmannamässigt utfört" med 12 cm så är det ju lugnt.
lordi: Stödhylsa behöver du bara om du använder den tunnare PN6 Pem-slangen, som man brukar använda för jordvärmeslingor mm. Den brukar vara märkt med en röd rand
lordi: I en villa är det inte en nödvändighet med ballofixer. Dessutom kostar de ju en hel del.
lordi: Har tyvärr aldrig monterat ngn Ibox, men kopplingen på bilden är inte tillåten att använda numera. Dolda skarvar på tappvatten är numera bannlysta. Kan du inte kolla med Hans-grohe. Eller där du köpte grejerna. Dom skall kunna ge dig installationsanvisningar? Alterativt får du väl ringa ngn VVS-are som är certifierad på Hans-grohe grejer.
el_richard: [citat] Tjena. Bor ni där permanent eller är det bara sommar stugan? Kanske skulle kolla på en fliter anläggning? Kolla med vatteningsbyrån dom ligger i Täby stockholm, mycket bra personal, kolla med dom vad det skulle kosta. /Richard
ByggaNytt: Har du sett denna? [bild] http://www.purus.se/filearchive/5/528/22_6_montanv_plattan.pdf http://www.familjenlindstrom.se/images/golvbrunn.jpg
S3: Är det bara gjort riktigt, altså siliconat vid skruvarna så spelar det ingen roll. Personligen tycker jag inte att man ska silicona runt holken utan bara på skruvarna.
thobjo: Sigro Internet AB. Billigare än på Rinkaby Rör och Sigro tror jag det är svårt att VVS-prylar handla som privatperson.
tussee: Vadför skjuta på kostnaden och köpa en pump som måste bytas om ett par år, gör det ordentligt direkt det spar du pengar på.
tussee: Luktar det illa eller smakar "skit" då har du säkert ytvatten som läcker ner i brunnen. Kolla lock och rör så att regnvatten inte kan komma ner. Är det rost så bör du kontrollera trycktank och ev järnrör. Utan att "måla fan på väggen" så blev mitt vatten missfärgat strax innan pumpen skar.
thobjo: Jag är helt övertygad om att munstyckenas utformning spelar en betydligt större roll än antalet. Sen kan det naturligtvis vara så att altantvätten från Alto är bättre än den från Kärcher, men att förklara det med antalet munstycken är att göra det för lätt för sig.