Skall installera en tank till min panna. Tanken är på 1000 liter och pannan har en inbyggd tank på 500 liter. Hur stor bör expansionskärlet vara för att det skall bli bra?
Systemet är slutet. Hur många liter uppskattar man att det fnns i elememten?
Kärlet som jag har sen förut är på 80 liter
 
150 liter borde räcka, vi har det till vårt system som har 1500 liter acc, men det är i minsta laget för oss, borde ha tagit 200 liter istället.
 
Om du går in på ex. Sigro.se och tittar under deras expansionskärl, så finns där en länk till beräkningstabeller.

 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.