L
lordi: Ska man vara noga ska man kolla med fabrikanten hur hårt man ska dra kopplingarna. De brukar säga att man ska dra med handkraft + X antal varv med verktyg. Drar man dem för lite finns risken att de släpper vid nån tryckstöt i vattenledningen, och det är ju mindre bra... Har också läst nånstans att någon rekommenderar, att man ska dra kopplingen, lossa och sen dra den igen för att
10 svar · 18,1k läst
Z
zingo: Och ned tanke på prisskillnaden som "känns" det bättre att prova plastvarianten åtminstone en gång. Det kan ju vara värt ett försök.
8 svar · 4,5k läst
L
lordi: Hej! Har ni egen brunn, eller kommunalt vatten? Har råkat ut för detta på ställen där vattnet är starkt klorerat. Försvinner det grumliga om glaset med vatten får stå en stund? Luktar och smakar vattnet som det ska? Ibland kan det faktiskt vara så att det bara är luft, men har man egen brunn bör man göra en vattenanalys nån gång. Annars bör ni kontakta er kommun.
2 svar · 9,9k läst
FemTummar
FemTummar: Tack Lordi, Toan fungerar igen och jag behövde faktiskt inte byta hela inloppsventilen. Jag googlade lite på facktermerna du gav mig och fann att jag kunde få loss muttern med hjälp av en haknyckel. Membranet gjorde jag av en gammal cykelslang. Nu ska här skitas!
2 svar · 13,2k läst
S
Skogsbananen: Efter att ha talat med några experter har jag nu fått reda på att det är tillåtet. Spikskydd behövs ej, men jag sätter nog dit det ändå för säkerhets skull...
3 svar · 3,0k läst
tussee
tussee: http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=5B73FEFBB0A64D16A1932DDEFA3DE795166057&CatPath=Eq0q535q536&VMAction=&CampPath=Eq0&SelectedWAG=16150&IsCampaign=N&NoCache=7%2F12%2F2006+8%3A00%3A20+PM#q16150   Kabel och kabelförslutning och en jordfelsbrytare så har du spart in en elektriker och tusenlappar.
8 svar · 4,6k läst
A
AndreasK: Jag står för allt i mitt hus (nybygge på 132+132 kvm). Kommunen var lite griniga innan jag fick förklarat hur jag tänkte lösa rördragningen. Min lösning (som de gillade) är inga dolda skarvar någonstans, inga T-kopplingar, endast fördelarcentraler i skåp som matar tappställen i ett 1-1 förhållande. /Andreas
1 svar · 2,7k läst
F
fredand44: Tusen tack för tipsen! Bugar och bockar!!! Mvh Fredrik
5 svar · 5,7k läst
Daydreamer
Daydreamer: Gelia http://www.gelia.se/guides____22.aspx ha en serie m skolor på video/dvd, jag har köpt vvs-skolan på Silvan, ganska ok video faktiskt, lärde mig en hel del matnyttigt
5 svar · 11,6k läst
L
lordi: Rekommenderar att ställa beredaren på ca 70-75 grader. Sen ska blandningsventilen sköta inblandlingen av kallt vatten. Ibland kan blandningsventilen kärva pga att den har kalkat igen, eller så är känselkroppen trasig.
3 svar · 1,4k läst
L
Leffe: De enda regler jag känner till gäller själva slamavskiljaren och infiltrationen. Det vore illa om nån bestämmer hur man ska dra rören i sitt eget hus. Ingen har i alla fall försäkt tala om för mej hur jag ska göra, lika bra det... Men köp riktiga grejer och följ monteringsanvisningarna, så är du på den säkra sidan. Ett fackmässigt jobb kan väl ingen klaga på?
4 svar · 3,6k läst
tynnis
tynnis: Jag har för mig att kommunen har en skyldighet att hålla med slamtömmning på samma sätt som med soptömmning. Därför handlar de in tjänsten från privata bolag. Sedan kommer räkningen på den sedvanliga avfallsfakturan. I U-sala slås vår tömmingskostnad ut på året och ingår i sophämtningen.
12 svar · 3,4k läst
·
P
pjac: Dåligt tryck i duschen (om bara i duschen) kan bero på att filtret i duschblandaren kläggat igen...oftast inget större problem att rensa alt. ta ut en röris som gör det första gången dvs visar dig hur man gör...
2 svar · 2,6k läst
A
AndreasK: Får du ihop lite folk så borde ni kunna lyfta ringen tillsammans och lägga ner den rättvänd från början. En slinga runt kanten för varje som lyfter den... /Andreas
2 svar · 2,1k läst
A
AndreasK: Det är väl spygatt som de heter, de som inte har vattenlås... Fundera lite på hur du vill montera brunnen, skall den gjutas fast i teglet eller bara ligga lös. Hur stor brunn vill du ha? /Andreas
2 svar · 3,5k läst
L
lordi: Det GÅR att kallbocka 28 mm cu rör, fast det kräver rejäla verktyg, som tyvärr kostar en rejäl slant. Jag rekommenderar inte att bocka så pass grova dimensioner, för materialet i röret tunnas ut rätt mycket i böjen. Det bästa är att använda löd- eller pressböjar.
4 svar · 9,0k läst
L
lordi: Hej! Det är bara att använda den extra anslutningen och dra ett rör till lämpligt ställe vid tvättmaskinen. Där går du upp med avloppet på vägg och avslutar med en tratt. Går du på avloppet direkt utan att gå via brunnen, måste du montera ett vattenlås där du ansluter avloppet från tvättmaskinen.
1 svar · 3,7k läst
Fotografen
Fotografen: Det borde gå att skriva ett avtal som upphör att gälla om grannkåken byter ägare. Men för att få det vattentätt (ursäkta!) ska man nog rådfråga jurist. Just sådana här saker kan ställa till med mycket osämja, bråk och elände med fel människor inblandade.
1 svar · 5,3k läst
hajof70
hajof70: Jag har letat efter en tråd på forumet kring Armaflex rörisolering, specifikt den som Rinkaby har, men hittar den inte. Jag har för mig att där stod något om dess lämplighet (eller inte) till isolering av kallt tappvatten vad gäller kondensbildning. Någon som känner till tråden eller har svaret på frågan?
0 svar · 2,2k läst
P
Peter_N: Tack för tippsen skall nu pröva detta.
3 svar · 8,9k läst
hajof70
hajof70: Inte någon som har några ord att säga om mina frågor från 4 juli :'( :D
14 svar · 7,5k läst
T
tigersag: någon som har erfarenheter av att bygga in rören? kanske den svenska installations beskrivningen för hg:s ibox system kommer att göra detta med kontrollucka på baksida av dusch.
0 svar · 3,3k läst
L
lordi: Hej! Det är ingen skillnad på förläggningsdjup på 75 eller 110 rör. Det bästa är att lägga rören på en packad grusbädd och sen fyll sen upp på sidorna av röret med grus och packa till det. Täck sedan över tills röret inte syns. Sen kan du fylla med matjord över. Se till att du inte får några stora stenar som ligger emot.
1 svar · 5,2k läst
V
valter53: Anslutningen i slamavskiljaren är 110, så det är bara dumt att ha grövre rör. Du har ju fall på röret, så det kommer förhoppningsvis bara rinna saker genom det.
1 svar · 1,9k läst
C
citactiva: [citat] Sån har jag inte på min så de kan ja tyvärr inte svara på :D ::)
5 svar · 4,8k läst
·
P
perkele: Å så här gjorde jag... Lindade detta http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=308817000 (nästan alltihopa) runt backventilen. Hände upp backventilen i en liten flytboj så att den hänger 10cm under vattenytan. Funkar fint och ungarna gillar att det kommer "varmt" ytvatten ur spridaren.
7 svar · 18,5k läst
P
perkele: 'Skvalkopp' fick jag till svar av en stenhuggarfirma. Skvalskopa sade en annan.
2 svar · 5,2k läst
L
lordi: Ok. Kolla pumpen och se vad den ger för tryck. Är det inte pumpen eller, skräp i blandarna så kan det vara igensatta rör. Om de är galvade förstås..
6 svar · 6,4k läst
L
lordi: Hehe.. Han som gjorde rörarbetet en gång i tiden hade nog kommit över ett överskottsparti rördelar billigt nånstans.. Jag rekommenderar att byta ut rubbet. Ser att du har galv-rör på kallvattnet och det lär du få byta ändå med tiden. Golvbrunnarna måste bytas, och då hade jag bytt ut avloppen också. Svårt att säga ett pris på ett sånt jobb. Jag ska göra ett liknande om någon
7 svar · 4,0k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Då är det en annan femma.
5 svar · 16,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.