Vi flyttade in i vårt rätt slitna 70-talshus i vintras och har nu funderingar på att möblera om lite i badrummet. Det är ganska nyrenoverat så vi vill egentligen bara flytta tvättstället ett snäpp till vänster. Precis lagom där vi vill ha det sitter ett pluggat avloppsrör, sticker ut ett par cm från väggen. Tvättstället har helt säkert suttit där innan förra husinnevånarna tog ett uselt beslut att flytta det i samband med renoveringen. Frågan är nu om vi kan använda den, antagligen, gamla avloppsanslutningen direkt? Eller är det viss risk att de kopplade ur det i andra änden (dvs i väggen/badrumsgolvet eller var det nu tar vägen), men lät röret vara kvar i väggen? Kan man kolla att det är inkopplat på något vis? Man kan förstås prova att hälla i en massa vatten och se om det börjar rinna ut i källartaket, men ... hmmm...?? Är det inte ett visst undertryck i det kommunala avloppet, som man kanske kan känna direkt om man tar av pluggen?

Det verkar ju helskumt att de bemödade sig med att dra ett nytt avlopp till tvättstället och sen låta det gamla vara kvar.. Det har inte suttit ett dubbeltvättställ där tidigare kanske?

Har du nån renslucka på avloppet i källaren? Isåfall kan du ju öppna den och köra ner en rensfjäder i det proppade avloppet i badrummet och se om den syns i rensluckan. Får du igenom fjädern är ju röret kopplat.

Dubbeltvättställ...förstås...så är det nog ja. Jodå, det finns en renslucka i källaren, och det var ju en bra ide med en rensfjäder. Kanske är lite väl långt avstånd mellan badrummet och luckan, men det hänger förstås på att få tag i en tillräckligt lång fjäder. Tack för tipset!

Du kan ju höra med din lokala röris. Vi har iaf rensfjädrar som är upp till 25 m där jag jobbar.
Annars kan du ju hälla bara en liten skvätt vatten och se om det syns i rensluckan. Det kräver ju att man är två som gör detta, annars får man springa fort :)

Kan det vara så att huset (ett MoDo modulhus) levererades med två avloppsanslutningar som standard (för bide eller vad man nu ville koppla in mer än tvättstället), och att ett av dem aldrig använts? Mitt intryck av de tidigare husägarna är att de varit osannolikt snåla och aldrig gjort någonting mera än absolut nödvändigt. Tex är alla hyllor uppsatta snett och med olika konsoler och aldrig två likadana skruvar. Gubben måste ha sparat på gamla använda skruvar och återanvänt dessa istället för att skaffa nya riktiga. Känns därför underligt att de skulle kostat på sig dubbla tvättställ eller annan extrautrustning...

Det är ju inte helt omöjligt att det är så, att det är förberett för ngt som aldrig blivit inkopplat.

Tack så mycket för svaren! Mycket värdefullt för oss noviser.

Den stora rörstammen (?) allt sitter kopplat på går helt synligt och fritt under taket i rummet under (tvättstuga i källaren). Där syns det en grov anslutning till WC, en halvgrov till golvbrunnen och sedan en ytterligare mindre dimension som går upp i väggen antagligen till tvättstället. Inget av dessa rör ser ut att vara ändrade sedan huset byggdes (inga nya rördelar eller liknande), vilket jag hoppas på är ett tecken på att inget ändrades i samband med renoveringen. Tappvattenrören är däremot omdraget, från att vara dragna inne i väggen (gissar jag) till helt synlig utanpåliggande montering med klämkopplingar. Det är tydligt omändrat i rören i tvättstugans tak, där sticker det ut två avsågade stumpar ur väggen med riktning mot badrumsväggen.

Om jag sticker ner en rensfjäder, kan man då höra att den är inuti "rörstammen" nere i källaren, precis under badrummet? Kan det räcka för att vara säker på att anslutningen går att använda?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.