3 901 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
En olycka kommer sällan ensam.
Jag har precis köpt ett hus och flyttlasset går av stapeln 1 december. Så långt allt frid och fröjd. Men när jag var inne i huset igår kväll upptäcker man att fönstret i ett av sovrummen står på vid gavel och är helt trasigt.
Efter lite efterforskningar visar det sig att städfirman som putsat fönstret glömt att haka fast det och det har sedermera blåst upp. Jag fick då provisoriskt laga fönstret med en byggplast och täckte dessutom öppningen med några frigolitskivor som isolering.
Nu till olycka nummer två. När jag kommer dit idag för att öppna för glasmästaren upptäcker jag att det är en blöt fläck på golvet. Elementet har läckt! Det kan ju knappast vara en slump att det börjar läcka precis nu, eller? MEN hur kan det ha skett? Det borde ju knappast ha kunnat frysa när det varit någon enstaka minusgrad under natten? Elementet var avstängt i just det rummet (vilket jag inte visste om) och läckaget kom ifrån termostaten(?). Alla intilliggande rum har ju elementen på....
När jag öppnade termostaten på max tycktes dock vattnet sluta läcka - hoppas jag! Men kan verkligen termostaten gått sönder? Den har väl inte ens kontakt med vattnet? Kan stiftet tagit skada?
Kan man lita på att läckaget verkligen försvunnit? Jag är inte hemma imorgon och det vore ju rackarns så trist om det började spruta vatten där då. Ps. Jag har försökt få tag i rörpulare men de har inte tid att komma förbi.
/pygmErik
Efter lite efterforskningar visar det sig att städfirman som putsat fönstret glömt att haka fast det och det har sedermera blåst upp. Jag fick då provisoriskt laga fönstret med en byggplast och täckte dessutom öppningen med några frigolitskivor som isolering.
Nu till olycka nummer två. När jag kommer dit idag för att öppna för glasmästaren upptäcker jag att det är en blöt fläck på golvet. Elementet har läckt! Det kan ju knappast vara en slump att det börjar läcka precis nu, eller? MEN hur kan det ha skett? Det borde ju knappast ha kunnat frysa när det varit någon enstaka minusgrad under natten? Elementet var avstängt i just det rummet (vilket jag inte visste om) och läckaget kom ifrån termostaten(?). Alla intilliggande rum har ju elementen på....
När jag öppnade termostaten på max tycktes dock vattnet sluta läcka - hoppas jag! Men kan verkligen termostaten gått sönder? Den har väl inte ens kontakt med vattnet? Kan stiftet tagit skada?
Kan man lita på att läckaget verkligen försvunnit? Jag är inte hemma imorgon och det vore ju rackarns så trist om det började spruta vatten där då. Ps. Jag har försökt få tag i rörpulare men de har inte tid att komma förbi.
/pygmErik
Det kan ju vara en slump iofs att just den termostventilen börjat läcka. Skruva bort termostaten och tryck lite på stiftet och se om det kommer vatten därifrån. Om det gör det så är packboxen sliten och behöver bytas.
Hur man går till väga beror lite på vilket fabrikat på ventil du har. Har du gamla ventiler i huset, kanske man ska se över allihop och se så dem funkar.
Hur man går till väga beror lite på vilket fabrikat på ventil du har. Har du gamla ventiler i huset, kanske man ska se över allihop och se så dem funkar.
Inget roligt med läckande radiator ventiler! 
vad har du för typ av termostat, är det verkligen termostater, kan annars tänka mig att det är en TA ventil typ RVO som o-ringen är paj på, den kan också täta när man öppnar förfullt.
kolla vad du har så kan jag kanske hjälpa dig.
vad har du för typ av termostat, är det verkligen termostater, kan annars tänka mig att det är en TA ventil typ RVO som o-ringen är paj på, den kan också täta när man öppnar förfullt.
kolla vad du har så kan jag kanske hjälpa dig.
Klicka här för att svara