Jag låter anlägga en sjövattentäkt med sugande pump och hydropress. Den markförlagda delen av slangen, av dimensionen 40 mm, är 56 m lång och höjdskillnaden mellan pump och sjöyta är i dagsläget 2.14 m. Enligt specifikationen ska pumpen utan vidare klara rådande omständigheter.

Rörmokaren har problem med att få upp vatten. Han hävdar nu att markentreprenören måste ha lagt slangen i vågor, upp och ner, därmed skapande luftfickor som inte kan fyllas ut genom påfyllning i slangen vid pumpen och föreslår att man ska med pump trycka upp vatten från sjön innan installationen kan fullföljas.

Bortsett från det acceptabla i att ha en sådan ledning fortsättningsvis - har han rätt, fungerar fysiken så ?
 
Slangen borde tillföra motstånd motsvarande ca 2 m vattenpelare så det borde inte vara nått problem.

Om du får pumpen och slangen närmast vattenfylld så borde den börja dra.

Det kan ju vara andra problem med din slang, hål eller ihoptryckt.

Är backventilen tät vid sjön ?

 
Byte av bottenventilen till en ny, var den första åtgärden. Slangen är nerlagd i samband med anläggandet av en markbädd med utlopp i sjön, så man tycker att den borde ligga snyggt. En annan teori har gått ut på att den skarv, som finns i sjön, kan ha monterats felaktigt, att den kräver något slags stödkragar för att hålla tätt vid sugning. Jag kanske skulle ha nämnt att slangen fortsätter 94 m på sjöbottnen.
 
Jag har en liknande anläggning med 110m PEM40 slang på sugsidan dock så står pumpen bara en meter över sjön.
På trycksidan har jag 130m PEM32 med en höjdskillnad på ca 5m.

Jag har rikligt med vatten och tryck så det blir över utan vidare.

Men vid igångkörning på vårarna så var det alltid ett helsike att få pumpen att ta, med timmar av paltande med hinkar,mm.  för att fylla pumpen och sugsidan.

Tills jag kom på en lysande lösning !

Jag kopplar ihop systemet som det ska vara förutom uppe vid huset, där kopplar jag på en slang från dricksvattnet och fyller på så sätt hela systemet baklänges samtidigt som sjöpumpen får vara igång. Det kan fortfarande ta tid innan det hoppar igång men det sköter sig självt!

Se bara till att det finns en kran (den högst belägna) öppen så luft och vattenskvättar kan evakueras ut på sidan om drickvattenslangen!
 
Det låter som ett spännande uppslag, men jag vet inte om jag förstår det ! Du kopplar på en slang - på/till vad ? Du kopplar från dricksvattnet - vad är det för uttag som du kopplar till och vad är det för dricksvatten du kan ta där ? Du fyller på så sätt hela systemet baklänges - menar du alltså att sådana luftbubblor, som jag påstås ha, alltid kan pressas undan om man bara har tålamodet att fylla på ?

Mitt hus har en sluttning på baksidan. Jag har funderat på om det skulle hjälpa att koppla in en vanlig trädgårdsslang, som jag fyller på uppe i slänten ett par meter ovan pumpen i höjdled.
 
Har före pumpen satt en t-koppling med en kulventil som jag sedan kan fylla på med vatten i vid igångkörning varje år ute i stugan. Vi har sjövatten med en 75m sugslang och ca 5m höjdskillnad. Efter 5-10 körningar och påfyllnad så fungerar detta sedan tills vi tömmer systemet på senhösten.
Vi kör med en bottenventil och en backventil påpumpen. T-kopplingen sitter som ni förstår före backventilen på en 32mm PEMslang. Har sedan ett lock som jag skruvar på kulventilen när systemet är fyllt.
Det tar ca 30-60min varje år att starta vattnet-
 
Det kanske är jag som är dum men varför har man 94m slang på sjöbotten ?
 
vedeldaren skrev:
Det kanske är jag som är dum men varför har man 94m slang på sjöbotten ?
Helt normal i tex Mälaren där man vill komma ut i friskt vatten utanför vassen!
Ibland kanske pumpen inte kan stå vid stranden då får du några meter där med..
 
För att komma igenom ett vassbälte och ut på djupast möjliga vatten, för att få tillräckligt bra kvalitet på vattnet. På bottnen ligger slangen för att inte skadas av is och ev förirrade sjöfarare. Jag kommer ner till minst 2.65 m djup och vattnet där, analyserat på labb, är tjänligt (som dricksvatten) med vissa anmärkningar mitt i sommaren - ungefär som brunnsvatten alltså. Jag ska ändå filtrera i flera steg och efter det sista steget ska det komma ut "batterivatten" för riktigt kräsmagade (själv dricker jag vattnet ofiltrerat sedan lång tid tillbaka !
 
larsolov2 skrev:
Det låter som ett spännande uppslag, men jag vet inte om jag förstår det ! Du kopplar på en slang - på/till vad ? Du kopplar från dricksvattnet - vad är det för uttag som du kopplar till och vad är det för dricksvatten du kan ta där ? Du fyller på så sätt hela systemet baklänges - menar du alltså att sådana luftbubblor, som jag påstås ha, alltid kan pressas undan om man bara har tålamodet att fylla på ?

Mitt hus har en sluttning på baksidan. Jag har funderat på om det skulle hjälpa att koppla in en vanlig trädgårdsslang, som jag fyller på uppe i slänten ett par meter ovan pumpen i höjdled.
Uppe vid tomten slutar min 32 slang i en fördelning där jag går vidare till fyra ställen på tomten, samt har tre uttag på den samma.
På så sätt har jag fem tappställen runt om på min tomt!

Det är vid denna jag går på med en dricksvattenslang från tex kökskran eller som i mitt fall direkt från hydroforen vid borrhålet.

Ja luften stiger som bekant och med den rörelse som sjöpumpen orsakar så rör sig även luftfickorna förr eller senare..och evakueras ändå upp till tappstället, det spottar och fräser så man kan inte missa det!

Tålamod är bra för det tar en stund beroende på fall och ev. ojämnheter på slangarnas förläggning
 
larsolov2 skrev:
För att komma igenom ett vassbälte och ut på djupast möjliga vatten, för att få tillräckligt bra kvalitet på vattnet. På bottnen ligger slangen för att inte skadas av is och ev förirrade sjöfarare. Jag kommer ner till minst 2.65 m djup och vattnet där, analyserat på labb, är tjänligt (som dricksvatten) med vissa anmärkningar mitt i sommaren - ungefär som brunnsvatten alltså. Jag ska ändå filtrera i flera steg och efter det sista steget ska det komma ut "batterivatten" för riktigt kräsmagade (själv dricker jag vattnet ofiltrerat sedan lång tid tillbaka !
Om jag förstår detta rätt så har du inget annat vatten än detta?
 
Just det, före denna anläggning var det hinkar som gällde - 1800-tal rätt igenom.
 
Hur går det ?

Fick du fart på pumpen?
 
Ja, efter en viss cirkus, där de olika underentreprenörerna (jag bygger ett hus genom totalentreprenad) tvingade varandra till mer eller mindre drastiska insatser, fick rörmokaren slutligen sin ursprungliga vilja igenom hos chefen och pumpen (ny från fabrik) byttes mot en annan ny av samma modell. Efter en kort stund fanns så ett kraftigt flöde och önskvärt tryck och nu har allt fungerat som det ska i en vecka.

Det förvånar mig hur man jobbar i bygg- och entreprenadbranschen (inte bara i detta fall): väldigt lite logik och eftertanke, mera rivande och slitande och grälande. Jag kommer inte att betala en krona för att fyra man snurrat runt till lands och till sjöss, även om jag i förbifarten fick min båt upplagd !

Jag passade på att komplettera bottenventilen, efter ett tips. En kraftig hink fästes med rostfri, tunn kätting på slangen, så att insuget sker inuti hinken, nere på djupet, medan tillförseln av vatten sker över hinkens bredd. Detta ska dels göra inströmningen mera horisontell, dels minska strömmarma - allt för att minska risken för insugning av bottenslam. Om sjöhävning skulle doppa bottenventilen i bottnen (jag vet inte om detta kan inträffa), så skyddas bottenventilen också.

 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.