...i fritidshuset, så nu undrar jag var man kan hitta information om vad man behöver idag?  :-?

Har vintervatten, med värmeslinga till pumpen. Brunnen är en 20 meter borrad dito.

Likaså vilka krav man kan ställa på produkterna nufötiden inför en nyanskaffning.
Vill egentligen montera allt utanför stugan, men det är inte så kul just nu när vintern står inför dörren...

Läget är att jordfelsbrytaren i stugan löser ut så fort pumpen vill dra igång. Misstänker pumpen i första hand, och styrningen i andra hand.

Skall be en elektriker felsöka för att få reda på vilken del som "läcker" ström, men överväger ett byte av hela systemet om pump eller hydropress med brytare (liten behållare - 5-10 liter - under diskbänken - ja, jag vet, men den satt där från början...) är trasig.  :-/

Alla råd och glada tillrop uppskattas. :)

Jag passade på att köpa en "modernare" hydropress än den gamla som rostat i botten. Det blev en WellMate, kolla på dom, finns alla möjliga storlekar och former och garanterat rostfria!

Tack för tipset !

Det verkar som jag var lite för negativ, avseende valet av ämne - det verkar inte vara så nattsvart som jag trodde.

Jag fick idag kontakt med leverantören av hydropressen och styrningen av pumpen (kontaktor etc.) som berättade att det räcker att det kommer in några insekter, spindelväv etc. i anslutningsdosan vid pumpens kabelanslutning, för att jordfelsbrytaren skall lösa ut.
:-?

Kommer rensa den under kommande helg, men avser nog att låta pumpen gå förbi jordfelsbrytaren framöver.

Hur som helst, så fick det mig att börja titta på vad som man bör välja idag, om systemet skall ersättas.
::)

Återkommer med mer info om hur det slutgiltigt går - skall ut med en elektriker imorgon kväll, och hoppas lösa problemet då.
:)

Följ den spännande fortsättningen...

Kenneth Sthlm skrev:
Kommer rensa den under kommande helg, men avser nog att låta pumpen gå förbi jordfelsbrytaren framöver.
Kör inte pumpen utanför jordfelsbrytare.. lagom kul om det blir fel i pumpen så vattnet blir strömförande medans du står och tar en dusch

Visst är det osannorlikt.. men varför riskera? Löser jordfelsbrytaren då har du ju ett jordfel. Sätt den istället på en separat jfb

Om du har spänning i brunnen, är ju spänningen redan i jorden....
Vi fick rådet av vår elektriker, samt av G Jonsson, legendarisk brunnsborrare runt Göteborg, att låta pumpen vara utan jordfelsbrytare.
mvh
greenbay

Tack än en gång för alla förslag.

Kan rapportera att pumpen nu passerar förbi jordfelsbrytaren, för att lösa det akuta problemet.
:)

Sägas bör, att huset har körts utan jordfelsbrytare i 17 år utan problem - detta sagt utan att minimera risken för ev. jordfel, bara som information.

Självklart, jordfelsbrytaren löste ut, och fungerade således som den skulle, men troligen beroende på fukt i anslutningsboxen vid pumpen.

556 och silikontätning kommer att appliceras inom rimlig framtid.

På sikt blir nog lösningen att köra fler jordfelsbrytare för olika grupper, så man inte riskerar att huset blir utkylt vid ett fel inom en grupp, framför allt om - eller snarare när - det blir minusgrader, då vi har vintervatten, som helst inte bör frysa i hydropress och vv-beredare.

Tack för alla glada tillrop. Har uppskattats !
;)

/ Kenneth

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.