4 239 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Koppling i vägg?
Idag sa rörläggarn att man inte längre får lov att skarva vattenrör i vägg, inte ens om man har inspektionslucka. Skulle gälla nybyggen. Nya bestämmelser, nån som vet?
/me
/me
Stämmer.
Men man får inte köra för fort heller......
Om man har en lucka så rinner läckvattnet ut där väl, och det som kan hända är att du får mindre av förs. bolaget men dom brukar ändå bara dra av på allt.
Det kanske kostar mindre än att dra om alla rören.
Men man får inte köra för fort heller......
Om man har en lucka så rinner läckvattnet ut där väl, och det som kan hända är att du får mindre av förs. bolaget men dom brukar ändå bara dra av på allt.
Det kanske kostar mindre än att dra om alla rören.
Det stämmer. Ska man hålla sig till de nya branschreglerna så är det så.
Men du får lov att använda inspektionslucka om utrymmet bakom är vattentätt och att det finns en dränering som mynnar ut i ett våtsäkrat utrymmme med golvbrunn, tex ett badrum. Alltså, om det börjar läcka så ser man det där dräneringen mynnar ut.
Alla försäkringsbolag har inte infört detta ännu, så ring och kolla med ditt och se vad de har för regler.
Men du får lov att använda inspektionslucka om utrymmet bakom är vattentätt och att det finns en dränering som mynnar ut i ett våtsäkrat utrymmme med golvbrunn, tex ett badrum. Alltså, om det börjar läcka så ser man det där dräneringen mynnar ut.
Alla försäkringsbolag har inte infört detta ännu, så ring och kolla med ditt och se vad de har för regler.
Det blev ingen inspektionslucka. Matar till badrum och fördelar därifrån utan skarv i vägg till övervåning enligt rörläggarns rekommendationer. Kommer ändå att dra det mesta utvändigt, just för att slippa tråkigheter med läckage i dolda utrymmen. Inte så estetiskt tilltalande kanske, men det kan jag leva med.
/me
/me
Klicka här för att svara
