Hej,

Vår diskmaskin slutade fungera igår och det verkar som att det inte kommer fram vatten till den. Den går igång någon och står och tuggar någon minut när man sätter på den, men sedan stoppar den...
Min fråga är egentligen 2:
1. Vad är den grå inringade delen på bilden?
2. Kan den stoppa vattnet och hur får man den i så fall att "fungera"?

Detta hände en gång tidigare och då löste det sig när jag tryckte in den lilla röda pluppen som sitter på den grå grejen som är påkopplad på röret, men nu verkar det inte spela någon roll om den är inne eller ute...
 
  • disk2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan ha fel men. Även om jag inte känner igen den så är det säkert en ventil som ska stänga vattenflödet vid ev. slangbrott. Tror inte det är orsaken till dina problem, kontrollera samtliga filter i maskin det kan vara stopp. Ta bort ingående vattenslang och titta om det sitter en sil där som kan vara igensatt. Det kan finnas innanför plåten en tryckvakt, en rund grej med kablar i ena ändan och en slang i den andra. Lossa slangen och blås ren den .Hjälpte inte det vet jag bara, ring reparatör eller skrota maskin om ingen annan har något råd.
 
Som tussee skriver så är den grå inringade saken en elektromagnetisk ventil som stänger av vattentillförseln när maskinen är full med vatten.

Denna ventil skall utlösa vid två tillfällen:
1. När maskinen har tagit in tillräckligt med vatten för att kunna diska.
2. Om vattennivån i bottnen på maskinen har blivit så hög att elektroniken tror (rätt eller fel) att du har ett läckage i din maskin.

Det som kan ha hänt är alltså en av följande:
1. Din ventil är trasig, kostnad för ny ca 1000-1500kr inklusive arbetslön för byte.
2. Du har vatten stående i bottnen på din maskin. De flesta nyare maskiner har en plastbalja längst ner, där läckvatten samlas. När där sedan blir för mycket så tar maskinen inte in mer vatten, för att undvika att diska golvet.

Testa först att leta efter invändiga skruvlock i maskinen. Skruva upp dessa och kolla om där står vatten. Om där står vatten, så töm ut det (helst mha en sughävert, att vända maskinen uppochner skall göras MYCKET försiktigt, så du inte får vatten i elektroniken) och prova igen. Om felet återkommer har du en läcka. Laga maskinen eller köp en ny.
Om du inte har något vatten i bottnen, så kan det vara fel på magnetventilen.

/ Fredrik
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.