Hej

Fick just en funderare...

Räcker 15 mm pex till ett badkar (300-400 liter) eller kommer det ta oändligt lång tid att fylla?

Sträckan med 15 mm pex blir max 4 m och kan kortas till 1,2-2m om det skulle knipa (även i efterhand). Sträckan innan är idag 1 m 15 mm koppar och resten 22mm (till vvb)

Läste lite i boverketsnormer och vad jag kunde så sä räcker det enligt dem men hur blir det i verkligheten? Någon som har åsiket?

Mvh
Erik J

Jag har fått några svar från branschfolk och väldigt grovt uttryckt så har de sagt 15mm till badkar och grövre till bubbelbad.

Förhoppningsvis kan mitt svar få lite branschfolk med erfarenhet att diskutera denna fråga med dig FlyHigh.

Yamma

Jag forskade lite i det där när jag byggde badrummet och på dom sträckor du pratar om räcker det gott med 15mm pex.

Det jag dock har konstaterat är att begränsningen, i mitt fall, sitte i badkaret. Det är rätt klena rör kring blandaren i badkaret och det blir en propp. Jag har ett kar från Svenska badkar och det är samma prylar (pump, munstycken etc) som sitter i nästan alla deras kar, oavsett storlek. Mitt kar är stort som en skurhink, cirka 130liter, och man ska ha bra med humor om man ska fylla ett 400liters kar på samma vis..... Men, det är inte rören i väggen som är knas som sagt.

Se också till att köpa anslutningsslangar i vettiga dimensioner.

OK

Tack för svaren.

Då kör jag ong med mina Pex15 och skulle det bli för olidligt så kan jag alltid sätta utanpåliggande senare (även om jag avskyr det...).
Den synliga stäckan är max 10 cm så det kan jag leva med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.