Vi har ett vattenfilter som hålls vid live genom att man tillför kaliumpermanganat så att filtermassan förblir effektiv. Det ska göras ungefär var tredje månad. För ett tag sedan slarvade (hann inte) jag och fyllde inte på i ett drygt års tid. Då uppkom (jag tror det var därför) en gulgrön beläggning i toalettstolen som inte går att skrubba bort. Någon menade att det är mangan som fällts ut på emaljen. När jag det senaste halvårt börjat sköta påfyllningen borde det ju så småningom försvinna men det finns kvar. Är filtermassa så utsliten att det tar ett bra tag innan den byggt upp försvaret? Eller funkar det nu som det ska och är det bara beläggningen som kommit för att stanna Finns det i så fall något man kan hälla i toalettstolen för att få bort beläggningen snabbare? Hur kan jag testa vad det hela beror på?

Järn o manganavlagringar brukar gå bort med syra, börja med ättik eller citronsyra i värstafall saltsyra.
Själva fitermassan behöver man inte byta kanske fylla på om det spolats bort vid backspolning av filtret. Kan ibland behöva förhand spola ur filtret med ett slanganslutet rör om det går att öppna i toppen. Spola och rör om med röret tills det kommer klarvatten.
För att mangan ska fällas ut ska Ph upp till 8,3 därför kan man emellanåt få fylla på med alkalisk massa (som förbrukas) för att höja Ph:t.

OK, tack.
Det första jag vill göra är att ta bort befintlig beläggning så att jag ser om filtret går eller inte. Just nu ser man ju varken eller.
Så det får bli citronsyra eller ättika, men hur mycket och räcker det att hälla i det i vattnet i toan och låta det stå över natten? Eller vilket blir mest effektivt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.