Förra ägaren har kopplat in diskmaskinen en bit bort från vasken vilket innebär att vattenavstängningskranen sitter i bakkanten UNDER bänkskåpen bakom sockeln. Lite jobbigt att riva bort varje gång man ska stänga av vattnet mao. Dessutom så stängs vattnet för diskhon av.

Nu skulle jag vilja koppla på en bit "vattenslang" med liten kran/"vipp" (eller vad de kallas för) och lägga slingan framför sockeln och kopplas ihop med diskmaskinsslangen igen.

Min fråga är var man hittar prylarna; i byggvaruhusen, typ Silvan, Bauhaus eller Jula, Claes Olssons eller till en riktig VVS-firma?

Bifogar en bild på min koppling under skåpen.

• kallvattenledningen2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avstängningen för diskmaskinen ska vara lätt åtkomlig, så det är inte dumt att flytta den. Du kan nog hitta delar på de flesta ställen, tänka bara på att du får rätt dimensioner och glöm inte stödhylsa i slangen.
Hos en vvs-butik kanske du kan få köpa pex-slang per meter, men i byggvaruhusen säljs de troligtvis bara på rulle, och det är kanske lite onödigt om du bara behöver en liten bit.

Gud vad bra detta forumet är. Nu har jag lärt mig att det är Pex-slang som jag behöver + stödhylsa i slangen (har ingen aaaaning om vad det är, men jag frågar mig fram). Ska mäta noga vilken tjocklek bef slang är på.

Tack för hjälpen.

Visst är avstängningen tokigt placerad. Förstår inte hur förra ägaren tänkte.

T
Kan också bli trubbel med försäkringsbolaget om avstängningen sitter taskigt till.
När vi byggde om hade dom kravet att den skulle vara direkt åtkomlig = det skulle finnas ett reglage på själva diskbänks-armaturen, vilket vi tyckte var jäkligt fult.

Så vi köpte en diskmaskins-kran för 500:- på Sigro och satte brevid vår antika köksarmatur, blev snyggt och mycket praktiskt, bifogar bild.

• 37146_00.jpg
Den där var ju jäkligt snygg. Fast hos mig skulle den inte fungera stilmässigt. Det blir till att göra en slinga. Försäkringsbolagets besiktningsman var här och det var okej med honom att lösa avstängingen på "bättre sätt" än befintligt + plasttråg under diskmaskinen.

T
Det finns alltså flera olika stilar på separata diskmaskins-kranar förutom den som jag skickade bild på. Sen finns det också en uppsjö med moderna blandare där avstängningen sitter på själva blandaren med en liten knapp.

Kolla på Sigro.se eller rinkabyror.se

Det blir väldans mkt slang fram och tillbaka då.
Byta kran är inte o tänka på. Den jag har nu är en fet pjäs med inbyggd diskmedelspump och dusch. Sedan är materialet Silgranit, har ingen susning vad som krävs att ta hål i en sådan.

Alternativet skulle vara att sätta avstängningen i skåpet under hon.

Enligt branschreglerna behöver inte avstängningen sitta ovanför diskbänken, det räcker att den är lätt åtkomlig i skåpet under diskhon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.