5 081 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Hydropress
Har borrad brunn med pumpen inomhus och hydropress.
Nu är problemet att pumpen inte slår ifrån vid normalt maxtryck utan fortsätter gå utan att trycket ökar.
Testade att tömma tanken på vatten och fyllde sedan på luft i blåsan,
det fattades bara lite.
Felet kvarstår dock men nu när man tar vatten och trycket sjunker kommer det mycket luft och dessutom skitigt vatten ur kranen.
Är det fel på blåsan borde väl pumpen iaf nå upp i maxtryck och sedan slå ifrån men starta mycket tätare.
Är det fel på pumpen eller hydropressen ?
Nu är problemet att pumpen inte slår ifrån vid normalt maxtryck utan fortsätter gå utan att trycket ökar.
Testade att tömma tanken på vatten och fyllde sedan på luft i blåsan,
det fattades bara lite.
Felet kvarstår dock men nu när man tar vatten och trycket sjunker kommer det mycket luft och dessutom skitigt vatten ur kranen.
Är det fel på blåsan borde väl pumpen iaf nå upp i maxtryck och sedan slå ifrån men starta mycket tätare.
Är det fel på pumpen eller hydropressen ?
Vi hade ett liknande fel där pumpen inte slog ifrån vid vad jag fick för mig var maxtryck. Det visade sig att ejektorpumpen (hjälppumpen i borran) var igensatt med mangansmuts och pumpen inne därför inte orkade hela vägen fram och bara gick och gick...Tretjak skrev:
Rengöring av ejektorpumpen var det enda som hjälpte. Och det kan vara bra att tömma hydroforen när man ändå är igång. Med tiden skapas det nämligen en större och större luftblåsa längst upp och pumpen får pumpa oftare. Om hydroforen är tömd så kommer pumpintervallen att vara längre på nytt igen och du får större vatteninnehåll i hydroforen.
Smuts i ejektorpumpen kan även uppstå vid elarbeten där elektriker fått pumpen uppe att gå åt fel håll. har man haft smuts i botten på hydroforen kan det då ha åkt ned till ejektorpumpen och satt igen den på ett sätt som liknar felet jag beskrev först.
Vet inte om detta hjälper dig, men det kanske ger en ny infallsvinkel?
kan misstänka tryckvakten.
det sitter ett gummimembran som vattnet trycker på, genomgången till membranet är ett pyttelitet hål som förmodligen har rostat igen.
demontera samt borra upp hålet några millimeter så ska det nog fungera igen.
det sitter ett gummimembran som vattnet trycker på, genomgången till membranet är ett pyttelitet hål som förmodligen har rostat igen.
demontera samt borra upp hålet några millimeter så ska det nog fungera igen.
Klicka här för att svara