Hej!
Har ett problem då min husleverantör har byggt värmesystemet så klantigt. Vi valde fjärrvärme för aytt få god tillgång på varmvatten. I paketet ingick en frånluftsvärmepump (IVT 550). Nu när vi flyttat in upptäckte vi att varmvattnet endast tas från IVT:n vilken inte alls svarar mot våra behov.
När Frånluftsvärmepumpen nu ändå står där så skulle jag vilja använda den, men skulle samtidigt vilja koppla in dne befintliga fjärrvärmeväxlaren för tappvatten. Det enklaste sättet skulle vara att seriekoppla de två värmekällorna så att vattnet gå från IVT:n till fjärrvärmeväxlaren (förutsatt att den senare kan hantera att den får in varmvatten i stället för kallvatten) Detta kommer dock inte min fjärrvärmeleverantör att gilla då de troligen kommer att få för hög temperatur på returvattnet.
Ett alternativ jag funderar på är att ha någon form av reglering som styr över till fjärrvärmeväxlaren då IVT:n inte pallar med längre. Jag tänker mig en termostatstyrd blandningsventil där fjärrvärmeväxlaren kopplas in på den "varma" sidan och IVT:n på dne "kalla" sidan (se skiss). Vad jag har förstått använder man en likande koppling om man har solpaneler?
Kan detta funka? Förslag på produkter eller alternativa lösningar mottages tacksamt!
/fredrik