3 290 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Gängade vinkelkopplingar, hur?

Hur bär man sig åt för att få en koppling som denna att hamna i rätt riktning? Man ha ju ingen kontroll på när man har vridit så mkt så att det tätar. Eller testar man sig fram med mer/mindre gängtejp/lin tills man får det rätt? Skall man använda bara gängtejp/lin eller ska man lägga en gummipackning i botten?
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Har man linat upp ordentligt spelar ett varv hit eller dit ingen roll, det tätar ändå. Skippa gängtejpen, backar man det minsta så läcker det direkt.
kan inte annat än hålla med fotografen.
Körde med lin för första gången förra veckan, vilken skillnad! det var inte svårare att få dit samt att det var tätt på första försöket. Använde gängtejp innan i tron att det skulle vara enklare men ack så fel man kan ha
Körde med lin för första gången förra veckan, vilken skillnad! det var inte svårare att få dit samt att det var tätt på första försöket. Använde gängtejp innan i tron att det skulle vara enklare men ack så fel man kan ha
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Håller med övriga, använd Lin så är det inga problem. Gängtejp är bara besvär egentligen. Gängtejp fungerar bra när man bara ska dra åt, inte när man kan behöva justera. Fungerar bättre på koniska kopplingar än helt raka.
När jag började hålla på lite smått med vvs så tänkte jag att gängtejp är enkelt och bra, men insåg nästan direkt att Lin var otroligt mycket lättare att använda.
När jag började hålla på lite smått med vvs så tänkte jag att gängtejp är enkelt och bra, men insåg nästan direkt att Lin var otroligt mycket lättare att använda.
Okej. Då funkar det alltså att justera ganska mkt med lin, bra! 
Ett tips från en amatör. Kolla hur många varv du kan gänga på kopplingen så den sitter perfekt utan lin först. Sätt sedan på lin och dra högst så långt som du gjorde utan lin. Då sitter det. Alltid.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden