2 290 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Nybörjartips...
Hur är det med tips och anvisningar kring installation av klämkopplingar? Finns det något bra med illustrationer nånstans? :
Tacksam för så mycket info som möjligt då jag vill installera en ny diskbänk med integrerad diskmaskin... Det är så mycket jag behöver få reda ut innan jag ger mig på ledningarna: finns det ballofix med klämkoppling i ena änden och skruvanslutning i andra änden för att ansluta de flexibla slangarna som levereras med nya kranen?
Måste man alltid köpa klämringar och stödhylsor löst till varje koppling?
Om man inte är säker på om man har mjuka eller halvhårda kopparledningar, skall man använda stödhylsor för att vara säker?
Snälla hjälp!
Tacksam för så mycket info som möjligt då jag vill installera en ny diskbänk med integrerad diskmaskin... Det är så mycket jag behöver få reda ut innan jag ger mig på ledningarna: finns det ballofix med klämkoppling i ena änden och skruvanslutning i andra änden för att ansluta de flexibla slangarna som levereras med nya kranen?
Måste man alltid köpa klämringar och stödhylsor löst till varje koppling?
Om man inte är säker på om man har mjuka eller halvhårda kopparledningar, skall man använda stödhylsor för att vara säker?
Snälla hjälp!
Jag tror Gelias "VVS skola på DVD" kan vara något för dig. Bättre än illustrationer, här visar en farbror hur du skall koppla!
Finns på tex Jula för det facila priset av 39 kr!
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=581597973&pf_id=SE-439023
Kan även vara den perfekta julklappen för hemmapulare med VVS ambitioner ;D
Finns på tex Jula för det facila priset av 39 kr!
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=581597973&pf_id=SE-439023
Kan även vara den perfekta julklappen för hemmapulare med VVS ambitioner ;D
Ok! Tack för tipset. Har precis varit och hämtat DVD:n! Ska bli spännande!Ulf_HVS skrev:
Tror ni ändå det går bra att släppa på vattnet igen så snart man har fått på Ballofixen och stängt dem?
Skulle vara bra att kunna jobba vidare från andra hållet under tiden och alla andra aktiviteter i huset funkar...
Det är smart.lordi skrev:
Jag gjorde inte så när jag rev köket hos brorsan. Plötsligt föll en träbit lite olyckligt på ballofixkranen så den öppnades.
Det tog någon enstaka sekund innan jag reagerade och fattade vad som hänt (och inser att jag kan stänga av). Ytterligare ett par sekunder innan jag kastat mig på kranen och stängt av.
På den tiden han det bli väldigt blött i taket och omgivande väggar. Förvisso bara på ytan men ändå. Det är mycket vatten som kommer väldigt fort.
Att bara ta bort vredet kan få omvänd effekt - om man ändå lyckats få på vattnet på nått vis får man ett helvette innan man lyckas stänga kranen....
Klicka här för att svara