Hej!

I vårat pannrum så kommer ingående vatten från vår brunn in genom källarväggen under mark. "kranen" som man kan stänga av och sätta på vattnet med känns riktigt gammal och det är knappt att man vågar vrida på den. Nu är jag lite inne på att byta ut den till något nytt. Se bild nedan....

vatten.jpg


Plastslangen på bilden som kommer från väggen har en diameter på 25,5mm. Det "bucklade och lödda/svetsade" kopparröret ovanför kranen är 22mm. Röret blir rakt och fint en bit ovanför (syns inte på bilden). Hur löser jag det enklast om jag vill byta ut kranen mot en nyare modell som gör att jag kan stänga av och sätta på vattnet?

Tack på förhand.
 
Du kan väl köpa en ny ventil på Rinkaby rör om den gamla är kass och ansluta en bit längre upp på kopparröret.

Vad finns på andra sidan väggen?

Om du har egen brunn är det bara att stänga av pumpen och släppa trycket i nån kran sen kan du skruva isär dina rör.

Kolla bara så du har allt hemma innan du börjar.
 
Kopplingen ovanför din gamla ventil är en riktig "patentare", så köp en ventil med invändiga gängor, flytta över kopplingen från slangen, montera en koppling för 22 mm kopparrör i andra änden på ventilen. Sen behöver du en bit rör och en en skarvkoppling.
Är röret mjukglödgat där du sa ska koppla in dig så behöver du en stödhylsa också
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.