Jag har precis flyttat till en ny lägenhet, och har med mig en bänkdiskmaskin från min gamla. Dock finns det i min nya lägenhet inget extra vattenuttag från köksblandaren. Avlopp och el är inget problem, elen är stickkontakt och avloppet bara en slang som man lägger i diskhon, men jag behöver något sätt att lösa vattentillförseln.

Jag vet att det finns snabbkopplingar som man sätter på pipen av blandaren, men jag är tveksam till hur bra det är att använda dem? Jag har hört att det sliter på packningarna, men hur pass riskabelt är det om man pratar i termer av risk för vattenskada?

Så hursomhelst undrar jag hur man ska lösa vattentillförseln. Min hyresvärd gör inte den sortens arbete. Är den enda möjligheten (förutom snabbkoppling på tappen) att byta blandare? Vad kostar detta hos en rörmokare, och är det möjligt när den sortens blandare jag har sitter i väggen- jag har mest sett diskbänksmonterade blandare? Vad jag har förstått ska bänkdiskmaskiner helst kopplas ovanför diskbänken, och med tanke på hur rören är dragna tror jag att det är svårt att koppla till ledningarna på något annat sätt- man ser bara en liten del av varmvattenröret, och det är skyddat och fortsätter dessutom till lägenheter under och över. Vattenavstängningen sitter antagligen i källaren.

Slänger med en bild på hur blandaren ser ut, det enda stället på blandaren jag kan tänka mig att man eventuellt kan sätta in något annat uttag är där jag markerat med en pil, annars verkar det inte finnas särskilt många ställen att skruva på.

• blandaren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Om man lossar blandaren från väggen så kan man montera mellankopplingar med en invändig gänga och en utvändig gänga. Då väljer man en koppling med ett extra uttag på kallvattnet, och sätter dit en avstängningsventil typ ballofix.
Blandaren flyttas ju ut några cm från väggen men det brukar inte vara några problem.
Detta kräver att man stänger av vattnet i källaren om inte du har nån avstängning hos dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.