om jag har 2 avlops stammar i huset. stam ett har 2 badrum, stam 2 har 2 kök.
på en av stammarna går tvättstugen, vet ej vilken i dagsläget.

ena köket har nu tagitsbort & aavluftningen till stam 2, den som nu bara har ett kök, kommer lite ivägen & jag vill ta bort den.
kan jag ta bort denna avluftning som idag går ut på taket o ersätta den med en backventil som fins att köpa för endamålet,. backventilen kommer då att plaseras i en garderob, alternativt under diskbänken.

funkar detta?
funkar det även om det nu visarsig vara så att tvättstugan också går på detta avlopp.

efter som det finns sånahär avluftningar att köpa, så undrar jag varför man överhuvdtaget fill ha nått på taket.

CarMan skrev:
efter som det finns sånahär avluftningar att köpa, så undrar jag varför man överhuvdtaget fill ha nått på taket.
Bra fråga! Undrar jag också!

Jag kan tänka mig att det beror på att vattnet ska kunna suga till luft direkt när det kommer in i avloppsröret. Har du en avluftning en bit ner i stammen, så ska vattnet först passera denna punkt innan systemet kan suger i mer luft. Det blir nog liten mer ljud i systemet kanske.

Olivier

Jag har idag faktiskt gjort precis detta du skriver om. Vi hade också 2 kök som blev ett. Huset är två plan + vind. Jag vill inte ha ett rör hela väggen genom huset bara för avluftning, så jag tåg bort allt inklusive tackgenomförningen. Det blir en sådan avluftning i källaren!

hej jag gjorde om mitt badrum nyss,då tog jag bort mitt avluftningsrör som gick på toan o upp på taket,jag satte in en vakumventil,funkar bra,kompisen har gjort likadan,så det är nog inga problem,men det finn delade meningar om detta,rörmokaren rekomenderade inte detta,men nu sitter den då där o det funkar fint,hoppas det löser sig.glenn

Spontan känns det som (och det verkar matcha verkligheten rätt bra) att en vakumventil duger finfint men att de på olika sätt kan strula. Mao, de fungerar principiellt men de består ju av ett membran som utgör en mekanisk backventil. All mekanik kan gå sönder =) Ett öppet rör rakt ut i det fria kan liksom inte gå sönder. Skulle vara otätheter i takgenomföringen...

JAg sammanfatar dett som jag tyder att det är. om jag har fel så hoppas jag att nån "skriker" högt o förklarar varför.

en vakumventil funkar i praktiken lika bra, men kan skapa lile ljud & med åldern kan man behöva byta den.
en vakuum ventil kan monteras var somhelst, bara den sitter över högsta tappstället (om det blir stopp så syns det ju i "hanfatat" innan det blir vatten på bckventilen)
av gammal vana så byger man fortfarande hus med öooen ventilation på taket.

Jag kan till lägga att min far ny berätta att när han byggde sitt hus 1978 så valde han att ha en beckventil på vinden, för att slippa hål i taket (finns alltid en lekage risk) Och det var aldrig några problem med det avloppet under dom 20 år han bodde där.

Placeringen måste väll följa samma regler för en vacumventil som för en vanlig avluftning men den skillnaden att man kan ha den inomhus då det inte luktar så länge den fungerar.
Med andra ord ska den sitta på huvudststamen högst upp och med max grenar på 4m om jag inte minns fel.
Något som inte har tagits upp med en vacumventil är ju att den även kan fastna i öppet läge och då orsaka klart ökad fuktbelastning på typ en kallvind eller avlops lukt i en garderob eller liknande.

Har jag förstått det hela rätt så skall man ha en öppen avluftning om man har get avlopp. Annars så finns risken att övertryck i avloppet kommer genom vattenlåsen. Men som du skrev så hade du två avluftningar, så om en ersätts med en vakumventil borde inte göra något, oavsett eget eller kommunalt avlopp.

Tompa

Pratade med en vvs-are igår. Enligt honom, för att undvika problem i fall det blir block i avloppet, ska man definitivt ha ventilen som högsta punkt i systemet.
Jag kommer att montera den i köksskåpet hos mig....

oderooy skrev:
Pratade med en vvs-are igår. Enligt honom, för att undvika problem i fall det blir block i avloppet, ska man definitivt ha ventilen som högsta punkt i systemet.
Jag kommer att montera den i köksskåpet hos mig....
ja det måste ju vara konstruerat så att vattnet syns nånstans om det blir stopp, typ att diskhon blir full. vattnet får ju aldrig nå backventilen

Byggde om badrummet i somras. Tog bort den fria avluftningen och ersatte det med en vakumventil i krypvinden. Efter ett tag märkte/tänkte vi på att vattennivån stiger lite i toan när man spolar. Vid vissa förhållanden blir det övertryck i systemet och luft bubblar upp genom duschavloppet när vi ex.vis spolar i toan. Kunde också ibland märka att vattnet rann undan lite sakta när vi duschade. Vi har ändå ytterligare en avluftning i andra änden av huset.
Testade sedan med att ta bort vakumventilen.... ALLT funkar perfekt!!! ingen nivåstigning vid spolning, inget bubblande i duschen mm.

Som tur är så förberede jag för ett rör upp på taket när jag byggde oim badrummet, så nu är det bara att göra hål i yttertaket och förlänga röret en meter.

Snackade med en röris som menar att avloppsystemet behöver trycka ut luft lika väl som suga in så därför rekommenderade han inte en vakumventil.

Vita huset:

Jag tror du har lite stopp i avloppet, det övertryck som du får ska gå ut genom avloppet ut till avloppsbrunnen men om det är lite stopp så kommer inte luften ut den naturliga vägen. Jag har detta problem att när avloppet inte tar undan så är det stopp i det kommunala avloppet. Har man raka rör ut till avloppsbrunnet så kommer övertrycket ut den vägen.

Prototypen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.