3 936 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Nyfiken: Genomföring PEX
Håller själv på och renoverar mitt badrum och nyfiken som man är tittar man på olika lösningar så fort man kan. Var hemma hos några bekanta som har ett ett år gammalt dussinhus byggt av Skanska. Noterade där att man dragit PEX-släng rakt ut genom väggen (kakel) och sedan bara satt klämringskoppling, vinkel och sedan handfat/toalettstol.
När jag övervägde PEX till mitt badrum var det ingen lösning som jag fann godkänd. Antar att Skanska valt att inte köra rör-i-rör, hur skulle i så fall glipan mellan ytterrör och PEX-slangen tätas vid väggenomföringen. Endast manchett i samband med tätskiktet är ju inte godkänt. Antag att det i stället är bar PEX som de dragit, måste inte genomföringen stabiliseras med bricka/genomföring? Som det är nu kan man ju i teorin rucka på PEX-slangen vilket borde kunna ge en glipa mellan manchetten och slangen.
Tankar/teorier som kan förklara denna lösningen för en nyfiken?
När jag övervägde PEX till mitt badrum var det ingen lösning som jag fann godkänd. Antar att Skanska valt att inte köra rör-i-rör, hur skulle i så fall glipan mellan ytterrör och PEX-slangen tätas vid väggenomföringen. Endast manchett i samband med tätskiktet är ju inte godkänt. Antag att det i stället är bar PEX som de dragit, måste inte genomföringen stabiliseras med bricka/genomföring? Som det är nu kan man ju i teorin rucka på PEX-slangen vilket borde kunna ge en glipa mellan manchetten och slangen.
Tankar/teorier som kan förklara denna lösningen för en nyfiken?
Slang/rör ska alltid vara fixerad så att man inte kan rucka på den. Man tätar genomföringen just med manschett, och den ansluts alltså direkt till rör/slang/ytterrör. Sen kommer ju brickan på som stabiliserar och tätar ytterligare. Att inte ha en bricka utsätter ju manschetten för risken att röret ruckas eller böjs i efterhand så att det blir otätt.
Klicka här för att svara