Vatten & Avlopp
Hylten: Hej! Jag frågade en firma för en vecka sedan och med arbete och material skulle dom ha 50000 plus moms för trekammarbrunn med infiltrations bädd. Men jag köpte en gammal traktorgrävare istället och tänkte göra det själv och enligt min gissning kommer jag under dom pengarna då plus att jag får tillbaka pengarna när jag säljer grävaren. :)
snuttjulle: Tackar för det svaret. Har lagt om taket bara för något år sedan det är en av anledningarna till att jag vill behålla den biten av röret. Sedan gillar jag utseendet på dessa gamla gjutjärnskrökar uppe på taken på dessa hus.
lordi: Vet inte vilket fabrikat på koppling du har, men till de PRK som jag brukar använda, som är i mässing med plastmutter, kan man köpa lösa muttrar.
vedeldaren: Vi hade samma problem när vi bytte från enkammarbrunn till ny med infiltration. Lukten från trekammarbrunnens avluftnng avtar nog snart, det har det gjort här. Annars får du väll satta ett enkelt kolfilter. Vi hadde också problem med lukt innomhus efter bytet, detta berodde på otäta vattelås mm lite varstans. Anledningen till att det inte luktat innan var att med den gamla brunnen stod
andersmc: Nu är jag ingen geolog, men jag kan inte tänka mig att lacknaftan skulle kunna tränga ner 60 m i marken. Överhuvud taget ska ingenting från ytan - inte ens regnvatten - kunna tränga ner i brunnen. Detta oavsett om du har en grävd eller borrad brunn. Men det är ändå olämpligt - och förmodligen straffbart - att hälla ut lacknafta på marken.
cy_berg: [citat] Jag har iof läst just det du citerade på Wirsbos hemsida men tydligen läst det slarvigt! Jag trodde den där genomföringsskarven var till för att man skulle stoppa in hela skyddsröret i skarven om man har ett SKYDDSRÖR som var 18mm (och så tunna rör-i-rör finns säkert inte), men det måste såkalrt vara så att man ska trä in själva 18mm PEX-röret i genomgöringsskarven som
MatsT: Hej (har inte varit inne på ett tag därför det sena svaret) Jag menade byta allt i de rum du ska fixa till. Har själv behövt hacka upp ränna i ett 1 år gammalt klinker golv, och jag svor hela tiden :'( (både över dubbelarbetet och dubbelkostnaden) Så nu är devisen gör klart under innan man fixar ytan. Dock ta en bit i taget (ett rum i taget eller så) så det inte blir ett
MatsT: Jag har kört wirsbo RIR och det har funkat fint. I träväggar mm så tycker jag om känslan att det inte kan läcka i väggen utan att man ser droppet. Skulle det gå riktigt illa så att i efterhandbyta innerrör kräver i de flesta fall en hel del arbete i ändpunkterna, men man slipper i varje fall bila upp golv o klinkers mm. (så jag köper fördelarna med RIR) Kan (enl wirsbos hemsida)
sae: Jepp , mutterns längd + instick i koppl. mot anhåll . Prova att göra såhär : Ta bort gammal klämring så skonsamt som möjligt , ta ur stödhylsan , kapa röret längd= klämhylsans längd + lite till . kräver säkert tålamod , svordomar , milt våld men kaplängd blir ju minimal. /s
MatsT: Kan hålla, stämmer säkert. Knackade bort ingjutna gjutjärnsrör i ett badrumsgolv (50 år gamla) och på några ställen var där punktvisa hål. (ev beroende på dålig lutning, och utifrån kommande fukt. Fria stammar med bra lutning (eller vertikala stammar) håller säkert längre (och är ju lättare att inspektera). Se också upp med gamla gjutjärnsbrunnar, de är utsatta på ett helt
citactiva: [citat] jo det borde de väl, de var bara det fetstilta jag reagerade på och att det hade talats om för några dagar sedan
lordi: Är det hyfsat små dimensioner på rören kan du använda en vanlig klämringskoppling och byta ut klämringen till en avsedd för stålrör i tumdimensioner. Jag brukar använda VSH klämringskopplingar, och deras klämring för stålrör kallas Super Blue, men det finns säkert i andra fabrikat.
likblek: jag körde på utan hylsa och det håller tätt än så länge i alla fall...
Hemigunnar: Får man bara loss manchetten runt hålet och får isär kopplingarna i brunnen, så är det nog inte så svårt att dra upp slangar och ejektor. Testade det stax innan jul... Hade riggat med traktor och lastare, men när allt var löst så var det bara att springa iväg över gräsmattan med den. En bra idé med en bilfälg eller något som behåller en vettig radie på slangarna. Att byta
perkele: Eller, både wc och mulltoa på samma gång. http://aquatron.se. ;D
rogge_vvs_pl: Bila upp och byt annars kanske det dröjer 20-30 år till nästa gång du får en sån chans. rogge
Herman: Japp! Där har vi den! tackar så mycket! (Tänk att jag inte hittade den själv...) /Herman
likblek: bruket fräter på kopparn, misstänker att bruk är basiskt... prisol har ju en skyddsmantel så det skyddar rören från bruket
bmx: vilket märke är det? jag har instruktioner till LPS från skandinavisk kommunalteknik AB som jag kan scann och maila om det är en sån.
MartinLundgren: Hade samma problem i vårt hus och det beror på luftningsröret kyls vilket ger kondesn på utsidan av röret som rinner neråt i väggen. Om du byter till plast i den oisolerade delen borde det hjälpa. Då håller röret lättare den temperatur som är runt om röret. Järnröret leder kylan mycket bättre. //Martin
__OJ__: Bra fråga! gratis e gott!!! Vattnenledningen till grannen har gått sönder så VA verket har dragit en slang från vårat garage till honom och i samband med det tog dom bort vattenmätaren och satte dit ett rakt rör. Dom verkar ha svårt att bestämma hur dom ska göra (laga alt dra in helt nytt från vägen) har haft gratis vatten i snart 1 år. ;D
Gubben: På den här länken finns lite tips om störningar på infiltrationsbädden http://www.kronoby.kpnet.fi/contentlibrary/miljo/avlopp/Infiltrationsb%C3%A4dd.pdf#search=%22infiltrationsb%C3%A4dden%22
tussee: Sätt termostatbladare i huset och du kan dra ut tempererat vatten till garaget, det gjorde jag till bastun.
leha: Jo innerst inne v et jag att det inte är lönt att "fuska sig fram", Jag trevade väl lite efter alternativ då jag råkar vara en otålig människa som vill att allt ska vara färdigt innan det påbörjades ::) Tack ändå för alla svar och det med borret var ju en riktikt bra lösning,
gaia: har sett någonstans att det rekomenderas 25cm som minimum för att inte slå armbågarna blåa ;) gaia
morsan: Jag har hittat http://www.jafovvs.se/ produkter, WC-stosar, WC-stos flexibel och http://www.purus.se/filearchive/4/480/multikwik.pdf flexiböj (sid 3) så det finns korrugerade avloppsrör ;) Men varför han använd det i ditt fall förstår jag inte :-/
Dontino: Jag tänkte 10 mm till handfatet men jag kanske ska tänka om.... ::) Ytterliggare en fråga: är det bättre (men mindre snyggt) att dra rören ifrån golvet-> upp till taket-> för att sedan följa taket och avsluta med att komma ifrån ovansidan till en duschpanelen eller att dra rören längs "golvnivå" igenom duschdörrarna för att sedan komma underifrån upp till duschpanelen?????