3 042 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Skarva prisolrör
Om det är OK med försäkringar kan jag inte svara helt säkert på, men det tror jag inte att det är. Men jag skulle i vilket fall som helst aldrig ha en dold eller inbyggd skarv någonstans. Jag råkade till exempel själv ut för att en ny koppling efter några månader sprack av sig själv. Nu var den inte inbyggd, men hade den varit det så hade den ställt till med en enorm vattenskada. Så inga inbyggda klämringskopplingar överhuvud taget.
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Har för mig att det framgått av en tidigare tråd här att värmeledningar har lägre krav. Antagligen för att trycket är lägre.
Men det är klart spricker kopplingen så hjälper det ju inte att trycket är lågt.
Som exempel på det så kan man ju ex. titta på Wirsbro's sida om Pex rör. De har ett system där man kan skarva i kromade rördelar nere i bjälklaget som sedan går upp till radiatorn. Så man skall slippa ha Pex synligt.
Men skall du göra en sådan skarv så skulle jag nog kolla med någon som vet. Det kanske inte är vilken koppling som helst som får användas etc.
Men det är klart spricker kopplingen så hjälper det ju inte att trycket är lågt.
Som exempel på det så kan man ju ex. titta på Wirsbro's sida om Pex rör. De har ett system där man kan skarva i kromade rördelar nere i bjälklaget som sedan går upp till radiatorn. Så man skall slippa ha Pex synligt.
Men skall du göra en sådan skarv så skulle jag nog kolla med någon som vet. Det kanske inte är vilken koppling som helst som får användas etc.
Klicka här för att svara