8 702 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Hur tjock isolering
Finns ju färdig isolerade rör. Sådana ihop med en värmekabel kanske skulle fungera?
Sånhär finns med
:: RinkabyRör : Webbutik ::
Avloppet vet jag inte riktigt
Sånhär finns med
:: RinkabyRör : Webbutik ::
Avloppet vet jag inte riktigt
Något säkert besked kan jag inte ge, men jag har i alla fall en provisorisk vattenledning som ligger ovan jord. Den har jag stoppat om med 10-20cm glasull (sånt som blivit över) och dessutom strött en gammal bal halm över. Det har inte frusit än i alla fall. Fast å andra sidan har det nog inte varit kallare än -10.
Att isolera en vattenledning ovan mark utan värmetillförsel skyddar bara lednigen om man ofta tappar vatten genom den.
Dvs om ni åker på vintersemester och det samtidgt blir kallt, då fryser ledningen.
Det finns ingen form av isolering som helt stoppar värmetransporten, isoleringen gör bara att det går långsammare.
Man kan naturligtvis låte en kran stå öppen under tiden, då händer (kanske) inget.
Dvs om ni åker på vintersemester och det samtidgt blir kallt, då fryser ledningen.
Det finns ingen form av isolering som helt stoppar värmetransporten, isoleringen gör bara att det går långsammare.
Man kan naturligtvis låte en kran stå öppen under tiden, då händer (kanske) inget.
Klicka här för att svara