Efter att gått bet på att hyra ett rörbockverkty, så har jag nu köpt ett eget verktyg. Men där fanns ingen bruksanvisning........... så min undra till Er är:
När jag har lagt röret i verktyget, så är radien 35 mm, från verktygets centrum till rörets ytterkant. Jag vill bocka röret i 90 grader och det ska komma 15 mm från väggen. Hur många mm ska jag mäta från väggen till röret som ska bocka så att det kommer 15 mm från väggen?

S
Bara bocka röret lite längre och kapa det sedan så du får rätt mått. Men jag är elektriker och inte rörmokare.

Bra tänkt! Men när jag kommer runt en hörna, vinkel, så går rören fram ca 600 mm på väggen och där vill jag vinkla/bocka rören upp till duschblandaren. Jag vill få till detta lodrätt. Rörvinklar vill jag helst inte använda, då ja tycker att det är snyggare med bockade rör i vinkel. Blandaren sitter fast i vägger på ett givet fäste och går inte att justera i sidled.

Provbocka lite och mät noga. Mätte lite med tumaträet på min prisolbock och vet var jag ska lägga röret för att få centrum på det på ett givet ställe. När man väl mätt och testat lite så kan man få till böjarna precis där man vill ha dem.

Får köpa några vanliga kopparrör och öva på. Kromade rör kostar.......

Kunde inte hålla mig utan började med att böja vissa givna vinklar. Det som jag har märkt är att röret kasar/följer med något, ca 5 mm, när man bockar röret. Detta gör inget nu när man vet om det. Dessutom blir den röret något tillplattat. Gör jag något fel här?

Håkan skrev:
Kunde inte hålla mig utan började med att böja vissa givna vinklar. Det som jag har märkt är att röret kasar/följer med något, ca 5 mm, när man bockar röret. Detta gör inget nu när man vet om det. Dessutom blir den röret något tillplattat. Gör jag något fel här?
Att det kasar har jag inte märkt när jag krökt prisol-rör men deras plasthölje gör att de kläms fast rätt ordentligt i rörbocken. Kan tänka mig att utan det så kasar röret.

Mina rör blir också lite tillplattade men det måste de ju bli -- man töjer ju på kopparn och då är det nog svårt att konstruera en rörbock som lyckas pressa röret så det förblir cirkulärt i genomsnitt =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.