Vatten & Avlopp
El_-micke: risken är stor att det blir förändring i grannarnas brunnar vid tryckning .....det kan bli kilometer långa sprickbildningar,,,,,,,,vet inte vad som gäller hos er men här kan man bli ersättnings skyldig om man borrar/trycker närmare grannensbrunn är 35m o den sinar eller liknande
pellefant: parallelt med avstängnig för respektive beredare! jämför med hur kallvattenrören ser ut på sommaren när det är varmt o fuktigt! samma sak händer i pannan, inte så bra att kondensera ut vatten i pannan under hela sommaren.. eller?
S3: Hårda, prisol och plusprisol har varsen typ av bock. Använder du fel blir det garanterat en knäck på röret.
Skon_Jolmen: Ingen i närheten som har enskilt vatten iaf. Jag omformulerar frågan : Är det direkt förbjudet? :)
Templer: Tack för kommentarerna. Det är säkrast att bila upp golvplattan och byta BB. Tänkte lägga vattenburen golvvärme. Tänkte isolera källargolvet med ca 8.5 cm Cellplast totalt (6 cm + 2.5 cm spårade floore skiva för 16 mm rör). Det är alltid en komprimiss, med en ROT projekt aär det svårt tt hitta den rätta lösningen. //Templer
MatsT: Härligt med så snabb service. Har också positiv erfarenhet av vår tekniska förvaltning. Så länge man själv inte blir gnällspik. /Mats
MatsT: Försök så här (får se om någon har bättre synpunkter) Bila ränna för 50mm avloppsrör, lutning minst 1:100. 2 st Pex rör i rör 15mm (kolla www.rinkabyror.se) för kall o varmvatten. (om du inte har VVC, varmvatten cirk för då får du dra 3 rör) elen beror på vad du ska ha fram men med 3 fas till spis/ugn, ev. belysning uttag mm, o diskmaskin så hade jag dragit 2 elrör. Allt kör
MatsT: Fuktvandring i källare o badrum i källare är knepigt. Kolla diverse källarprojekt i "Grund & markarbeten" om du vill fördjupa dig. Ska du inte ha golvvärme o isolering så är det lättare. Nu mera har försäkringsbolagens fanatiska fuktspärrsnoja luckrats upp lite vad gäller källare. Den största fuktvandringen sker normalt från marken och genom plattan upp. Dvs fuktspärrar du
husmusen29: hej borge! vad betyder tillståndspliktigt? att man behöver söka tillstånd, det vet jag redan. men för en speciell summa eller vadå? vad händer om det kostar mer då? hmmm. låter konstigt
Ingvald: Tack så mycket för tipset, jag ska kontakta företaget för en offert.
Nuno: Problemet löst. Fetstopp i vvc pumpen, nu är det bara att vrida på kranen och det kommer 50°C vatten på stört. Har inte varit hemma själv och kontrollerrat men min kära sambo sa att nu är det ordentligt varmt. Fjärrvärmesnubben sa att det var konstigt att detta inte hade uppmärksammats vid besiktningen av huset. Han anmärkte även på att det var dåligt uppmärkta rör, vilket jag
fredrikochemma: Hejsan Jag ska dra matarrör till min nya infiltration och till brunn och tank nu och har en undring, hur ska jag frostskydda dessa enklast? Vi kan inte gräva ner dom i backen. jag tänker mej att bygga en sandbädd för dom, dra en frostskyddskabel och sen lägga markisolerskivor ovanpå för att täcka allt med sand och massor. Finns det nån enklare metod? Det gör det säkert iofs.
Snozzi: Här är en tidigare tråd. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18419/13#13 // Snozzi
Matthew: Hej igen ! Tack för infon, nu är jag helt på det klara. Och ja, fördelningsrör blir det i groventren där alla varm och kallvatten rör sprider ut sig i huset.. Tack för ett suveränt forum :) //M
kalle26: [citat] Jag har tittat på dina bilder lite snabbt... reagerar, och om jag uppfattat det rätt...? så har du inte gått ut genom ytterväggen med de nya avloppsrören. Borde helst gå genom (under) ytterväggen och ut till kommunens rör i gatan. (?)
hajof70: Har nu i helgen inlett återuppbyggnaden av mitt värmesystem. Tog nyss bort "framledningen" till expansionskärlet då det bara var temporärt monterat. Expansionskärlet är monterat på en "ihålig fyrkantsbalk" i vilken också luftning och framledning är monterad. Galvat plåt eller liknande Det visade sig att framledningens klämringskopplings klämring var i plast! 1. Varför är den det?
lordi: Kan ha varit backventilen som kärvade lite kanske, och behövde lite extra tryck.
lordi: Jag har råkat ut för 21 mm rör vid nåt enstaka tillfälle, så visst finns det såna rör, men det är väldigt ovanligt. Jag löste det genom att löda på en 22 muff.
Joey_Tempest: En får tacke för tipsen, har inte funderat färdigt än på hur jag skall göra..... fanimej jobbigt det här att skaffa dusch o bad i källaren. Skall även ha tvättmaskin mm i ett rum där det inte finns ngn golvbrunn idag. Golvbrunnen vid duschen måste flyttas och gjutas igen.... baaahhh men fint blior det när det är färdigt :D
ppalm: tappar du i och ur det under några år så börjar det snart läcka. Det är ju inte direkt så att det slutar rosta så firt du har tappat klart och stänger alla luftniplarna. Finns ju alternativ: typ ha i frysskyd mm. Varför tappa ur ett värmesystem som man inte skall använda? lika bra att plocka bort det och sätta in typ elvärme.
dasjo: Det nya avloppet ansluts till röret ute på tomten ut till kommunens avlopp. Gissar att jag måste ha en dylik lösning även på det nya avloppet. Vakuumventil kanske funkar?
Bergling: När det gäller väggdosorna så tändes ett ljus när jag cyklade hem från jobbet. Wirsbo har ju (naturligtvis) egna täckbrickor med anslutning till blandare, t ex: [bild] [bild] Dessa hade jag ju sett, men inte riktigt fått kläm på hur de fungerade, men på hämvägen så trillade poletten ner. Dock är ju frågan vad man skall ha till vad. Till tvättställ, borde ju den andra, med
Linus_E: jo de kan man ju förstå om grundvattnet e kännsligt så. men här har föra ägaren till och med fått dispans för sin gamla septitank o stenkista, så de e inga problem. har även pratat lite med ägaren om brunnen o den är som de är nu grävd 4m och de är vid extrem torka som den sinar något. de kommer vatten helatiden men typ "diskvatten" fart på det. i sommras hade där inte varit
palun: Jo, det är ju lite "suddigt" med begreppen när det gäller pannrum... När jag frågade sotaren för något år sedan så kräves det att pannrummet byggdes som en brandcell (men jag vet ju inte vad han exakt menade med det...) Nåväl, nu fick jag sent omsider även svar från sotaren på mina frågor ang rörgenomföringar. Frågorna ställdes ungefär som mitt första inlägg ovan. Svaret
JohanKson: Ett stort tack till alla er som tagit er tid att svara på frågor. Jag letar och lägger upp resultatet i forumet.
Joey_Tempest: Det låter ju som att kommunen vill att du skall borra 50-60 meter i ett svep och inte gräva ner avloppet(vilket kanske inte går med den fallhöjden). Men ring en brunnsborrare och hör vad dom tar, jag vet att vid bergvärmeborrning kostar extraborrlängd ca 750:-/timme(pris varierar ju säkert över landet)