2 966 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Hur funkar nattsänkning av vattentrycket?
Min syrra bor i en hyresrätt, där vattentrycket varje kväll på slaget 22.00 sänks ordentligt. Antagligen är detta för att minska brusandet i rören och för att göra folk mindre sugna på att duscha sent och så. Helt vettigt.
I alla fall, jag antog först att detta helt enkelt var en strypning som gick in på inkommande vattenledning i fastigheten och som minskade flödet, men det verkar inte vara så. Problemet är nämligen att påfyllningsventilen i hennes toalettstol verkar kräva ett visst tryck för att öppna, vilket får till följd att muggen i princip inte fylls på efter 22.00. Det här ska såklart hyresvärden få fixa, men jag är ändå nyfiken på hur det kan bli såhär. För även om flödet sänks så borde ju trycket vara detsamma så länge inte en massa andra människor i kåken förbrukar vatten, inte sant? Men så här är det hela natten, även när alla andra säkert sover. Så, hur funkar det, kan man på något sätt sänka själva trycket på en ledning som inte avtappas?
I alla fall, jag antog först att detta helt enkelt var en strypning som gick in på inkommande vattenledning i fastigheten och som minskade flödet, men det verkar inte vara så. Problemet är nämligen att påfyllningsventilen i hennes toalettstol verkar kräva ett visst tryck för att öppna, vilket får till följd att muggen i princip inte fylls på efter 22.00. Det här ska såklart hyresvärden få fixa, men jag är ändå nyfiken på hur det kan bli såhär. För även om flödet sänks så borde ju trycket vara detsamma så länge inte en massa andra människor i kåken förbrukar vatten, inte sant? Men så här är det hela natten, även när alla andra säkert sover. Så, hur funkar det, kan man på något sätt sänka själva trycket på en ledning som inte avtappas?
mjäeo får jag väl säga, inom hydrauliken så finns det konstanttrycksventiler som alltså släpper på mer tills trycket blir det inställda, då stänger ventilen. Förefaller som om det finns likadana för driksvatten också.
Den styr ju inte trycket vid nollflöde men kan ju verka till att sänka trycket och därmed flödet i ett strömmande system
Den styr ju inte trycket vid nollflöde men kan ju verka till att sänka trycket och därmed flödet i ett strömmande system
Ja, det låter som en rimlig förklaring. För det måste ju vara lite mer komplicerat än en enkel strypning. Hade man bara strypt ledningen helt osofistikerat så riskerar man ju att inte ens få upp vatten till de övre våningarna om det förbrukades för mycket på de nedre. Men har du hört talas om att man installerar sådant i hyreshus? Jag har aldrig stött på det här förut.
Klicka här för att svara