Vatten & Avlopp
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted6/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
inkognito: okäj då tror jag att jag förstår detta, tack für hjälpen /Stefan
momma: Tack för era svar! Man oroar sig lätt i onödan, bra att den här möjligheten, att fråga andra finns då.
Ixy: Det vanligaste till ett hushåll verkar vara en slamavskiljare på 2000 liter.
Ixy: Hej Det finns många olika sätt att lösa det på. Som nån sa tidigare så kan du ha en sluten tank (sluten tank är som en burk, den blir full och töms) väljer du denna så rekommenderar jag dig att ha denna endast til KL (Klosettvattnet) och en infiltration till BDT-vattnet (Bad, Dusch och Tvätt) Men hade jag varit dig och om platsen finns så hade jag valt en större slamsavskiljare och
Ixy: Hejsan, det är antagligen en helt vanlig infiltration du har. Storleken på dessa kan variera väldigt från kommun till kommun, det vanligaste är att paketen innehåller 30 kvadratmeter. Men som sagt storleken varierar beroende på markförhållanden.
Snurre: Säg till tjejen att minska på "bruna bönorna" istället! ;D
Elenita: Jag och min sambo har hittat en tomt bredvid våra grannar,Marken ägs av min far så vi trodde inte det skulle bi något problem. Men nu har vi fått besked om att vi inte får bygga huset närmare än 20meter från vattentäkten/brunnen?? Kan det stämma?Nån som vet? För om vi måste göra det så hamnar vi rätt mitt emot mina föräldrars tomt,å det vill vi ju inte. Vi vill verkigen bygga
mangan454: [citat] det beror på att Conex har en rörgänga och Vatette har fingängat, gäller bara dim. 22
Templer: Hyr minigrävmaskin, det går på ca 3 -4 timmar max att gräva 4G 2meter. Det är både lärorikt och roligt med leksaker /T [citat]
Fotografen: Låter som ett påhitt av någon mijöpartistisk asfaltekolog som aldrig hört talas om tjäle! Skriv och fråga dom vad som menas!
rogge_vvs_pl: Golvbrunn krävs inte men rekommenderas. Det finns olika åtgärder du kan vidta om du tycker det känns osäkert. http://www.comtech-control.com/ tex. rogge
gadeberg: Kan inte säga riktigt om man riskerar att det luktar nåt från en stenkista, men det är inte jobbigare att sätta dit en golvmed med eller utan vattenlås. Och vatten låset lyfter man ju bara bort sem. Jag hade satt dit en med vattenlås iaf
lordi: Det finns en backventil i varmvattenberedaren, som ska förhindra att du får varmt vatten i kallvattenledningarna. Börjar misstänka att det kan vara den som ligger och hoppar...
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18922/0]Verktyg, maskiner och fordon[/link] [move by] MathiasS.
perkele: Nu ligger 15mm rören där, så jag får väl lov att vänta på den där skvätten :-)
Martin_L: Ok, Stämmer bra lordi. Jag har endast satt dit stolar med öppet vattenlås så där har jag ju kontroll vad jag gör kring anslutningen. Har även använt manshetter vilket ju är lite smidigare.
Amarace: Äntligen är vatten på gång till huset, har ju varit utan vatten nu i 2,5 månader, ganska ledsamt att måsta hämta vatten i dunkar o alltid måsta låna dusch o.s.v. Nu har det blitt kommunalt vatten istället så ikväll/natt har jag fått ner slangen på min tomt o fått hål i källarväggen o fått in slangen o fått isär dom rör med huvudkran som satt sedan förut (vilket tog två
ByggaNytt: Inkommande vatten: http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vvs/vattenmatare.jpg Jag hade lite Armaflex över efter bergvärmepumpsinstallationen! Kolla t.ex. hos http://www.rinkabyror.se/ efter rörisolering.
Perjons: Jag har en vattenutkastare (FM Mattsson) för både varmt och kallt vatten. Problemet har inträffat flera gånger för mig, speciellt på varmvattenkranen. För någon dag sedan hade även kallvattnet "låst sig", men när jag vred av/på några gånger så började det plötsligt fungera. Varmvattenkranen har inte fungerat på flera månader, men när jag igår fick för mig att prova - då
piece: Dom 2 runda fastskruvade locken innehåller filter, eller silar dock inte problemet till tryckfallet. Vid vidare obduktion av filtret hittade jag 2 st silar i jonbytartanken som var helt igensatta. Numera är dessa rensade och vattentrycket är kalasbra :)
MathiasS: Purus Freja ROT är nog det lägsta purus har tror jag, den bygger 102mm. 75 låter knepigt?!
lordi: Är nog tyvärr svårt att få ett generellt pris på ett sånt jobb. Du får nog be din lokala rörfirma komma ut och ta en titt först. Priset beror ju helt på hur mycket rör som ska bytas och hur planlösning mm på huset ser ut.
ason: ::) Tog en stund men fattar, enskilt=ej komunalt avlopp.. har införskaffat mej en ventil nu, jobbar med att ta mej igenom en betong vägg nu bara, Tackar för hjälpen
bijan: Ja, det är riktigt,åkte idag till en VVS.butik o frågade en personal.Det går bra att koppla dushkabinen till samma avloppskanal som handfaten, bara man kopplar en vattenlås till kabinen.
JanW: Och som vanligt hittar man ju ett svar i en annan tråd strax efter det att man har postat: [citat] Men frågan om dimension återstår, och sedan passar jag på att slänga in en till: Hur får jag isär rördelarna så att jag kan foga in de två nya klämringskopplingarna? När man jobbar med avlopp använder man ju en särskild del som man kan skjuta ihop lite grand så att man får in de
andersmc: Drar man åt riktigt hårt så klämringen nyper ordentligt i röret får man inte väck den i ett stycke. Men det kan funka att göra som du tänker - lite provisoriska kopplingar. Har man lite tur kan man få kopplingarna täta utan att dra särskilt hårt, och då ramlar de isär igen när man lossar muttern. Fast i vanlig ordning gäller det att komma ihåg att det är ett provisorium. Annars
trolltyg: Hej Det var uppmätt till 1,9 och gränsen för tjänlig men med anmärkning gick vid 1,3 och för att det ska vara farligt för benmärgen var gränsen på 6,0 så så farligt högt var det inte och filtret man kan sätta under vasken i tex köket kostar runt 8500 kr så nu kör vi på igen med tomtplanerna :-)