M
muster: Bra tips. Jag kör 9 cm från färdig vägg till rörets bakre kant, då kommer man även åt att torka av wc'n på baksidan.
3 svar · 32,7k läst
Mattias L.
Mattias L.: [citat] Exakt så kände jag också när jag höll på med vårt avlopp förra våren! Skönt att det löste sig!
6 svar · 7,1k läst
L
lordi: Ett tips är att undvika att spola ner en massa fett. Torka av stekpannor och kastruller med hushållspapper innan ni diskar dem. Då är det mindre risk för stopp, och vi rörisar blir glada :)
9 svar · 21,5k läst
S
styrman1: en skjutmuff har ingen stoppklack i mitten som en vanlig muff har. praktiskt när det är trångt då du kan skjuta på den på ena röret helt och sen skjuta över den över skarven.
1 svar · 10,3k läst
S
skogstomten: noggrann kontroll och beredskap vid ströavbrott så är väl 5 ok annars så skulle jag vrida upp någon grad till. Tänk på att tempen kan skilja ganska mycket på olika ställen i ett hus och även en bit in i vägg och golv där det kanske finns rör också... Vill du kolla enkelt så köp en trådlös termometer som du bara riktar mot en yta för att mäta. Gå omkring och mäta på olika
2 svar · 7,8k läst
L
lordi: Isolera röret med isolermatta, men lägg plasten utanpå isoleringen, och tejpa. Var noga med att det blir helt diffusionstätt.
5 svar · 3,0k läst
I
inkognito: den lilla kondensen som blir, måste ju vara försumbar, är nog inga mängder som skapar vattenskador i allafall.
3 svar · 5,5k läst
MathiasS
MathiasS: Angående rör under plattan törs jag inte säga något. Är det bara isolerat och lagt i ett extra skyddsrör ska det väl inte vara något problem antar jag. Men vet inte säkert. Inköp: Jag har kört med Wirsbo rakt över och handlat detta via Sigro där jag fått bäst pris. Det är möjligt att det finns bättre allternativ om man handlar nu. Sigro säljer ju också Roth, som påpekats,
9 svar · 3,7k läst
G
GunnarM: Brunnarna/vattenlåsen verkar funka, det står alltid vatten i dem. Men hur kollar jag avluftningen, vad är det som ska funka och hur? Jag vet i princip bara vilket rör det är, men har inte hunnit bekanta mig närmare med det ...
3 svar · 3,5k läst
C
citactiva: Jag skulle då lätt betala de 659kr extra en badkarsblandare kostar.. lär se mer enhetligt ut med en som är "komplett" från början än att sätta på en extra strut på en duschblandare
3 svar · 2,1k läst
C
citactiva: jo ja slarvläste rätt rejält :D
3 svar · 1,2k läst
E
Emssal: Tack :-)
2 svar · 2,7k läst
E
2 svar · 2,7k läst
H
hempularen: Ja, det förklarar ju saken. Jag trodde att det var en variant på klämringskoppling.
7 svar · 7,6k läst
P
Perjons: Vu har nu i flera dygn haft ett väder med mellan -5 och - 10 och dessutom rätt mycket vind, men temperaturen i källarutrymmet har ändå inte kommit under + 8 grader. Kanske har våra renoverings och isoleringsarbetet avhjälpt kylproblemet? Nu är det ju tidigt på vintern så marken håller fortftfarande värmen. ... men när allt kommer omkring... - ni har nog en poäng med att installera
3 svar · 2,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Aha, där har vi hela bildarkivet ;D eller inte, det var inte 2000 bilder där iaf, om jag bygger blir det säkert nå liknande. Ägandes 3 digitalkameror så kan det inte misslyckas... ;)
7 svar · 6,3k läst
F
frokenb: [citat] Vet inte exakt benämning men hydropress heter det nog med blåsa?
9 svar · 2,3k läst
E
EoJ: [citat] Tack för svaret... Jag var lite osäker från början men efter att ha kollat uppså har du rätt pumpen sitter ju i borrhålet och blir gemensam för båda husen. Men behöver jag inte en egen hydropress i mitt hus? Jag vill inte ha "pulserande" vatten till mina kranar.
1 svar · 5,5k läst
A
aktieante: Tack för svaret, det blir till att köpa 15 rör istället.
2 svar · 1,7k läst
S
S3: 110
2 svar · 9,7k läst
S
2 svar · 9,7k läst
G
GunnarM: Tack för bra svar, det här var den utförligaste info jag kunnat få hittills! Vi har i och för sig inte haft några klagomål om dålig lukt från diket där avloppet rinner ut och skulle kanske kunna vänta med att byta avlopp, men sedan vi varit i kontakt med mijlökontoret här på Gotland har vi ändå bestämt oss för att gräva nytt. Hoffmanbrunnarna svarar inte mot dagens krav, och
2 svar · 7,4k läst
B
buildman: Tack för svaret. Jag tror jag kör på det.
2 svar · 2,4k läst
M
MatsT: Låter som en bra plan ! Frigoliten kommer att dämpa en del fukt som kommer upp (fukt dvs inte vatten). Men var noga med att fuktsäkra innan syllen. Fundera tex på platonmatta. (här är jag utanför mitt kompetensområde o du kanske ska leta vidare under Grund&Markarbeten) Lycka till Mats
7 svar · 8,3k läst
M
MatsT: Eller best en från www.dinvvsbutik.se (finns säkert hos många vvs handlare) http://www.dinvvsbutik.se/advanced_search_result.php?keywords=7146004 7,50:- Kork o träplugg är säkert en bra tillfällig lösning, eller en bra vattentålig tejp över hålet. /Mats
4 svar · 5,1k läst
M
mommo: Tack ska försöka låta bli att hamna i panik :o :-?
7 svar · 7,0k läst
tussee
tussee: Denna har jag men den är i minsta laget för jag har en SQ2-100 pump. http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=884496389&pf_id=SE-710607&dept_id=  Det fungerar men pumpen för ju gå oftare men vill inte ha en massa vatten som står i fritidshuset när jag inte är där.
1 svar · 4,2k läst
marikard
marikard: ja, man skruvar ju åt höger då skall linet också skruvas åt höger, annars blir det att linet kovrar sig. linet skall alltså följa samma gång som det som skruvas in. Ohupps, såg inte att det var tre sidor, svarade efter sid 1.
31 svar · 23,2k läst
·
M
mikka: Bor i Österåker kommun.. Har upptäckt att det kan löna sig att ringa kommunen och tjata om man har väntat länge på svar, blir svårare för dom att ignorera dig då.
2 svar · 2,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Hade du kompakterat hela din grus/makadam-bädd innan? Dvs först gjort helt slätt + kompakterat, sen kantelement, sen gräva upp igen där rören skulle ligga. Och isåfall, hur kompakterade du igen, efter att rören kommit på plats?
6 svar · 18,2k läst
·
P
Philip82: [citat] ville bara tillägga att vid renovering av mitt kök så anlitade jag en rör frima för rör kom fram som anners hade kommit mitt i köket om dom inte kunnat flytta på dom.och då skarvades dom i bjälklag och vägg .
16 svar · 8,4k läst
T
tracker: Jag tycker att det borde gå med ex jetsub som är 75 mm i diameter har en sådan tillsammans med 2 st 40mm bergvärmeslangar i hålet
1 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.