Hej!

Jag hyrde ut mitt hus. Var förbi där och kopplade in pumpen (elektriskt) men kopplade den ej till hydroforen det skulle dom ordna med själva.

Några dagar senare så ringer dom och säger att det inte kommer något vatten. Så jag åker dit. Då har dom kopplat in den fel på hydroforen (växla in/ut), man känner att det ligger tryck på vattenslangen till hydroforen. Så jag kopplar lös vattenslangen ur hydroforen och provar pumpen och då kommer det lite vatten från brunnen, bra allt löst tänker jag så jag åker därifrån.

Dom monterar hydroforen korrekt. Men ringer sen igen att det inte kommer något vatten. Så jag åker dit och mycket riktigt nu kommer inget vatten alls ur slangen.

Jag har inte använt denna brunn speciellt mycket men det har alltid funnits vatten när jag använt den (10-15ggr).

Vi står och funderar lite och jag börjar misstänka att brunnen är torr. Så vi börjar drar upp pumpen ur brunnen men efter 20m så fastnar den jäveln. Jag täntke kolla på vilket djup pumpen satt och om det eventuellt går att sänka den dit vatten finns.

Jag antar att det finns en backventil i hydroforen och när dom kopplade in pumpen så blev det tvärtstopp, kan den gå sönder av det?

Men nu sitter den verkligen fast, vi var 4 st som drog i den och den rör sig varken upp eller ner.

Så jag har två frågor

1. Vad kan man göra åt att pumpen har fastnat? (ca 40m ner)

2. Kan det vara så att pumpen slutade fungera för att dom kopplat in den fel i hydroforen? Är lite less på det här. För jag har varit snäll och hyrt ut huset billigt åt bekanta och som det ser ut nu så får jag betala för en ny brunn så det blir världens förlustaffär om jag ska stå för hela den kostnaden.

Kan du klura ut vilket företag som borrade hålet när det begav sig? Dessa företag har förstås varit med om diverse och borde kunna ge dig tips. Se om du kan ringa företaget. Kanske har de papper på exakt vilka grejer du har installerat, hydrofor etc, och kan peka på nåt.

Kan brunnspumpen gå sönder av att man kopplar in den felaktigt mot en backventil? Eller stänger den av sig automatiskt om belastningen blir för hög?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.