Hej!

Jag skall lägga in lite nytt avlopp i källaren och funderar på dimensioner..

Längst bort i nya avloppet skall jag ha en golvbrunn som skall svälja vatten från tvättmaskinen. Efter det kommer det en toalett, handfat, dusch och golvbrunn i bastu, sedan skall alltihop anslutas till ett befintligt gjutjärnsrör.

Hur mycket fall skall man ha per meter?
Är 90 mm rör ok för toalett eller skall jag gå på 110 mm?
75 mm för golvbrunnar (tvättmaskin, dusch och bastu) och handfat är väl fullt tillräckligt?

Totalsträckan på nya avloppet från nya golvbrunnen längst bort till det befintliga gjutjärnsröret är ca 6 m.

Bifogar förklarande bild.

G=Golvbrunn, H=Handfat, B=Befintligt avlopp

Mvh
/C

• Image1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Toalett skall alltid ha 110-rör samt 75 till golvbrunnar är helt riktigt!

Normalfallet är 1 cm/meter, inte mindre och inte heller för mycket.

Till taoalett är det bättre med för lite fall än för mycket, dock får det absolut inte bli bakfall. Tanken är att skiten ska typ surfa på vattnet, med för stort fall rinner vattnet för fort och skiten stanna kvar i röret. Det är därför snålspolande toaletter inte funkar på alla ställen. 110-rör till toa och inga 90 graders böjar utan välj 2st 45 graders böjar istället. Det är typ det ända man behöver tänka på....

Hej!

Tack för hjälpen!
Skall bli mycket intressant att försöka genomföra det här med gjutning av nya golv med golvvärme, nya avlopp etc. Men jag är en bit på väg, golvet i nya tvättstugan/pannrummet (längst bort på bilden) är bortbilat och alla massor är utgrävda, berget är spräckt och behnadlat med storsläggan och på måndag skall vi hämta singel.

Mvh
/Christian

Skit i makadam, kör med 250- 300mm frigiolit istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.