Har nyligen ersatt min utdömda septictank mot kommunalt avlopp. Då självfall ej var möjligt blev lösningen Grunfos PE Standard; pumpstation och pump (AP50B).

Då huset har källare var det nödvändigt att placera pumpstationen cirka 30 cm under marknivå (två golvbrunnar i källaren skulle så klart också anslutas). Pumpstationen har ett plastlock.

Det är inte lämpligt att sänka marknivån 30 cm så nu vill jag ha lite tips på hur jag gör för att undvika jord och skräp lägger sig över brunnen. Kan en det vara en idé att trä en betongring över brunnen som en slags förhöjning och lägga ett ett tåligare lock ovanpå denna ring?

Hoppas jag gjort mig någorlunda förstådd och att tipsen snart strömmar till mig... :-)

Javist säger jag.

Hadde det så i föräldrahemmet. Pappa gjöt en liten klack som cementringen sen vilade på. Locket var tugnt nog för att klåfingriga ungar (jag) inte skulle få upp det

mats_o skrev:
Javist säger jag.

Hadde det så i föräldrahemmet. Pappa gjöt en liten klack som cementringen sen vilade på. Locket var tugnt nog för att klåfingriga ungar (jag) inte skulle få upp det
Tack för infon! Då är jag inte helt lost alltså... Skulle vara kul att få se en bild på lösningen.

Tyvärr. Huset sålt för många år sedan :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.