Jag har nyligen fått tillträde till mitt hus byggt -67, och nu visar det sig att vattenrören är i ganska dåligt skick, och i och med en massa andra renoveringar tänkte jag försöka dra lite nya rör samtidigt. Idag ligger rören ingjutna i plattan och enligt grannar är det väldigt lätt att få läckor på dem, läckor som inte märks förrens plattan blir blöt...

Min idé är att från rummet där varmvattenberedan sitter och vattnet kommer in (varmvattenberedaren är från -67 och byts samtidigt, fanns redan i planen) dra en ledning genom väggen in i köket, resten av vattnet går rätt upp genom betongbjälklaget till den än så länge oinredda ovanvåningen, och därifrån dras det längs med vägg och i kattvind fram till badrummet, där jag drar ner det och delar upp det som sig bör, dessutom en liten borr genom väggen till gästtoan. Jag bifogar en bild på planen, är det någon som har idéer kring dimensioner, vad man bör tänka på etc. Det skulle vara fint att sova lite bättre på nätterna och veta att vattenrören inte är 40 år någonstans...

Gröna rör är rör på vinden, röda är sådana i bottenvåningen.

• huset1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Titta på moderna Rör-i-Rör system med en fördelare per våningsplan. Alla stora fabrikat har lösningar som funkar bra. Wirsbo har bra dokumentation och trevligt supportpersonal så dom är rätt tacksamma att jobbba med.

ok, det låter ju intressant, men per våningsplan låter ju avancerat när vi bara har ett. Jag kontaktade en rörfirma idag, som inte kunde hjälpa mig före semestern, inte riktigt det svaret jag ville ha kan jag avslöja...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.