Vatten & Avlopp
Kasch: Tack för svar! Du har rätt, jag misstänker att felet sitter att vattenlåset på en av de gamla golvbrunnarna är svår att få dit ordentligt. Men varför dyker problemet upp efter tillbygget och aldrig tidigare? Om det blir något ökat tryck/baksug borde väl avluftningen kompensera det?
lordi: Ok, då finns det ett fel till som kan uppstå. Det finns ett rör inne i beredaren som gör att man tappar varmvatten från toppen, det kan hända att det går av, och då får man vv en kort stund sen blir det kallt. Det beror på att kallvattnet då inte hinner värmas upp utan bara passerar igenom. Är detta fallet, så är de bara att byta hela beredaren. Men det är värt att kolla
hempularen: En sak som jag misstänker kan hända om man kombinerar fel. Är att om vinkeln på konan inte stämmer så borde det kunna bli så att kraften för att dra ihop konan blir större än vad som är tänkt. Då kanske man riskerar sprickor senare. Detta är bara en egen fundering, har absolut inget belägg för det.
Krumeluren: Några andra kandidater som har godkänts av erkänt petiga kommuner som Enköping och Linköping är: Topas http://www.topasvatten.se/ WehoPuts http://www.wehoputs.com/, http://www.kwhpipe.se/Default.aspx?id=437708 Det trevliga med dessa är att dom inte behöver besök av slamtömningsbilen. Du byter själv en slamfilterpåse några gånger per år och lägger den på komposten. Vi valde
Mazen: Det har du rätt i lordi, jag hade tyvärr tänkt mig en snik väg. Inte i kvalitet utan i tid och erbetsinsats. Huvudstammen vet jag e i Ok skick så det fårbli att byta ut stammen från köket och lägga ny 110. Rent tekniskt hur är det med att koppla plast rör på gjutjärn? Kan jag lämna ngn dm av 76 röret och skarva på den?
S3: Ja det går bra att använda plusprisol. det finns en speciell bock till plusprisol och då bockar man med isoleringen på Snikmodellen är att skära av isoleringen, bocka med en vanlig bock, trä tillbaka isoleringen och tejpa skarven. Gör du fel blir röret platt men det är ingen risk att det inte tål trycket, det enda som händer är att du får sämre flöde.
MOW: Hej, står inför att sätta in ny filteranläggning i vårt hus. Vi tar vatten från egen borrad brunn men filtren som satt i huset när vi köpte det fungerar inte särskilt bra och känns underdimensionerade. Vattnet är mycket järnrikt och vi behöver även nån form av bakteriologiskt fiter. Tacksam för tips på bra tillverkare/fabrikat och gärna även andra tankar och idéer, priser är
Yamma: Hej digitalrobert, tack för inputs. Jag har uppfattat Roths dokument på precis samma sätt som du att 18mm kanske vore allra lämpligast i detta fall. Apropå väntetid så säger väl byggreglerna, om jag kommer ihåg rätt, att varmvattnet får dröja max 30 sekunder så det funkar ju bra. 22mm till badrummet i källaren är svar från Roth på en fråga jag ställde för kanske ett halvår
vedeldaren: Om missfärgningarna är gröna har du nog lågt pH-värde på vattnet, det gröna i vattnet är dina kopparrör som fräts sönder. Vad visade vattenprovet på för pH?
Kjell_G: Tack - igen! Nu börjar snart allvaret, på onsdag kommer grävningen igång. Lite sent på året att gjuta men får vi bara skapligt väder så ska det gå säger byggarn. Då gäller det att ha alla rör på plats, och att man förstås tänkt rätt när det gäller dragningarna. Men här på forumet finns det ju gott om folk som kan, och som gärna delar med sig av sina kunskaper - härligt
lordi: Tror du har fått de flesta tips du behöver, men glöm inte att avloppsslangen från maskinen ska ligga som ett upp-och-nervänt U, och ska fästas i underkanten på bänkskivan. Lycka till!
VilseiPannkakan: Som jag sade i mitt meddelande har jag sökt på blocket, de annonser som finns där är inte intressanta för mig eller så har de inte de tankar som står i annonsen.... Det jag glömde skriva var att jag behöver en tank på ca 3 m3. /Vilse
eriobe: Tack Jag ska kolla ikväll vad det står på termostaten.
lordi: Livslängden på vatten och avloppsrör beräknas till ca 50 år. Renoverar man tex ett badrum i ett såpass gammalt hus så är det galet att inte byta ut dessa. Det blir ju lite trist om man får en vattenläcka i ett nykaklat badrum och behöver riva allt. Golvbrunnen måste ju bytas i vilket fall som helst om den är äldre än från -91 Har du gamla galvade rör så finns ju även risken att
JohanochCissi: Tack för svaret Hemmakatten! Vi har precis fått ett positivt förhandsbesked, med godkänd lösning. Hurra!! De siffror du skriver är väl ungefär som vi tänkt oss, det är så skönt att veta att man är på rätt spår när man gör sin kalkyl. //Cissi
fredand44: Hej! Undrar om någon kan tipsa mig lite. Vi ska bygga garaage med tvättstuga, men kommunen säger att våran avloppanläggning är för gammal då vi måste göra om denna. Jag kollade med SRV vad vi har för anläggning i dag och fick svaret: Ni har en slamavskiljare på 1 kbm. Nu ska vi gräva provgropar och den ena ska vara där den nya anläggningen ska vara. Helst vill vi ha denna nya där
Amarace: Som rubriken, vad är normalt flöde på ett ungefär, självklart varierar det ju, men jag vill ha en liten fingervisning?
piece: Har en fråga om mitt avlopp :) Först sitter en enkammarbrunn (gammal, typ 50- 60 tal) 22m senare en trekammarbrunn från 74- ungefär, därefter en relativt nybyggd infiltration ca:5 år gammal som kommunen krävde. Finns det någon anledning till att behålla min första enkammarbrunn eller kan jag bara koppla förbi den och möjligen sätta en spolbrunn där bara? Hur går man praktiskt
Draven: La ner min trekammarbrunn i dag, kom inte fram vatten ,dock när vi grävde 30m längre ner. Jag fyllde tanken med 50cm vatten nu på kvällen känner mig rätt lugn. :)
vvs-are: Fråga? Är det Limpan, ursprunglingen från Norrköping, Ektorp?? Har man tur så är det inte så tjock platta i en gammal kåk, det kan vara precis vad som helst under plattan betong, gjutjärn eller till och med höganäs rör (låter rätt så lyxit). Har du källare förresten, annars är det inte roligt. Roligt o roligt, aldrig kul med strulande avlopp. Om du nu kan bila upp avloppet
vvs-are: Hej! Är käglan hel paj, eller bara läck, riktigt gammla har en läder packning som kan bytas om man har tur. annars brukar det kunna finnas nya käglor som passar. Men som sagts förut, en bild säger mer än tusen ord! ;)
Kjell_G: nellas: Har du ingen avledning vidare till kommunens dagvatten? Vi måste ha stenkista (dvs ta hand om regnvattnet på tomten) men får ha bräddavlopp med vattenlås till det kommunala. Fattade också för att spolbrunn skulle finnas på regnvattnet men kan ha missuppfattat det, kanske bara gällde vanliga avloppet. På vår tomt blir det lite krångligt att ansluta carport/förråd till husets
PeteR32GTR: [citat] Tack för tipset men jag hittade det jag sökte hos +GF+ (Georg Fischer AB)
Daniel78: [citat] Jag blev faktiskt lite imponerad av mig själv när jag installerade ny panna, ack-tank, tryckkärl och laddomat för ett par veckor sedan. köpte rördelar (blandat koppar, mässing, svarta) för drygt 8000:-, och trots att jag bytte plats på tryckkärlet och vände pannan 90grader mot originalplanen så behövdes det bara 4 bilturer till rinkaby, och jag lämnade bara tillbaks ett 20
vedeldaren: Skall du leda ner det i brunnen bör du nog ta reda brunnens kapacitet att ta emot vatten samt kolla hur mycket ditt filter ger vid backspolning. Skulle tro att det går att leda ut vattnet ändå om du vill dra ett rör upp ur källaren, backspolningen använder ju vattenlednngstrycket för att spola så du kan ju trycka en bit uppåt.
Canuto: Jag har inte använt något alls i våra Lecaväggar. Bara göra spår och dra rören som ett elrör ungefär utan något av de dyra "fancy tillbehören" som finns. Dessa är nog mest till för tillverkarna att tjäna pengar på! I lättbetong borde det gå hur lätt som helst utan något annat än ett vanligt spår/hål i väggen. . INGENTING som inte ev. skulle kunna hända med diverse dosor
Fotografen: [citat] Farsgubbens galvade hydrofor gick läck för en 10 år sedan, den var tillverkad 1943...
muster: Bra tips. Jag kör 9 cm från färdig vägg till rörets bakre kant, då kommer man även åt att torka av wc'n på baksidan.
Mattias L.: [citat] Exakt så kände jag också när jag höll på med vårt avlopp förra våren! Skönt att det löste sig!