Jag har olika tryck i dusch och handfat i badrummet. Lika dåligt tryck som jag har i handfatet i badrummet har jag i köksblandaren. I duschen är det ok tryck/flöde.

Jag har olika rördimensioner på dessa ställen (mindre dimension i kök). Vidare är det samma sorts blandare i kök och handfat i badrummet (duschen har en nyare blandartyp).

Min fråga är således: spelar rördimensionen någon roll för trycket (trodde att mindre dimension gav högre tryck men så verkar inte vara fallet i mitt hus) eller tror ni att det beror på blandartypen?

Mindre rör ger sämre flöde pga högre motstånd. Kontrollera dina blandare så de inte har någon flödesbegränsning som finns på vissa modeller (typiskt en skruv som gör att man inte kan dra "spaken" hela vägen upp, ofta dold under lock el dyl). Jag antar att du inte har spar-silar om det är dina egna grejor.

Snaskpelle skrev:
Mindre rör ger sämre flöde pga högre motstånd. Kontrollera dina blandare så de inte har någon flödesbegränsning som finns på vissa modeller (typiskt en skruv som gör att man inte kan dra "spaken" hela vägen upp, ofta dold under lock el dyl). Jag antar att du inte har spar-silar om det är dina egna grejor.
Kan vara någon sorts sparhistoria, man kan nämligen trycka "spaken" lite högre om man tar i och får då bättre "tryck". Vi har just ärvt sommarhuset och har börjat ta tag i det, finns lite att göra... Det är egen brunn så sparsilar kanske det är.

Staffans2000
Digo skrev:
Kan vara någon sorts sparhistoria, man kan nämligen trycka "spaken" lite högre om man tar i och får då bättre "tryck".
Det kallade en "krantillverkare" i sin reklam för-och håll i er nu: TURBOEFFEKT!!!!

Du kan ju också skruva loss silen i kranen och kolla så den inte är tät med diverse grus och skräp.

Jesca_j skrev:
Du kan ju också skruva loss silen i kranen och kolla så den inte är tät med diverse grus och skräp.
Detta problem drabbades vi av i ett handfat. Silen hade satts igen av avlagringar som lossnade i samband med rörarbeten till ett badrum.

mvh Manor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.