5 694 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Olika tryck i dusch, handfat och kök
Jag har olika tryck i dusch och handfat i badrummet. Lika dåligt tryck som jag har i handfatet i badrummet har jag i köksblandaren. I duschen är det ok tryck/flöde.
Jag har olika rördimensioner på dessa ställen (mindre dimension i kök). Vidare är det samma sorts blandare i kök och handfat i badrummet (duschen har en nyare blandartyp).
Min fråga är således: spelar rördimensionen någon roll för trycket (trodde att mindre dimension gav högre tryck men så verkar inte vara fallet i mitt hus) eller tror ni att det beror på blandartypen?
Jag har olika rördimensioner på dessa ställen (mindre dimension i kök). Vidare är det samma sorts blandare i kök och handfat i badrummet (duschen har en nyare blandartyp).
Min fråga är således: spelar rördimensionen någon roll för trycket (trodde att mindre dimension gav högre tryck men så verkar inte vara fallet i mitt hus) eller tror ni att det beror på blandartypen?
Mindre rör ger sämre flöde pga högre motstånd. Kontrollera dina blandare så de inte har någon flödesbegränsning som finns på vissa modeller (typiskt en skruv som gör att man inte kan dra "spaken" hela vägen upp, ofta dold under lock el dyl). Jag antar att du inte har spar-silar om det är dina egna grejor.
Kan vara någon sorts sparhistoria, man kan nämligen trycka "spaken" lite högre om man tar i och får då bättre "tryck". Vi har just ärvt sommarhuset och har börjat ta tag i det, finns lite att göra... Det är egen brunn så sparsilar kanske det är.Snaskpelle skrev:Mindre rör ger sämre flöde pga högre motstånd. Kontrollera dina blandare så de inte har någon flödesbegränsning som finns på vissa modeller (typiskt en skruv som gör att man inte kan dra "spaken" hela vägen upp, ofta dold under lock el dyl). Jag antar att du inte har spar-silar om det är dina egna grejor.
Klicka här för att svara