Hej,

håller på med en gammal blandare till sommarstugan. Den har separata vred (kranar) för kallt respektive varmt vatten. Min fråga är dock, hur tätat jag kranbrösten? (tror att de heter så, men är inte säker) ska försöka förklara vad/var jag menar...

om man tänkte sig uppifrån så sitter själva kranen (lödd på "kranaxeln"? i alla fall inte möjlig att lossa). Kranaxeln går sedan ner till krankäglan via en stor och en liten hylsa/mutter. Min fråga är, hur man tätar mellan hylsan/muttern (som skruvas ner i den stora mutter som hela kranbröstet sitter fast i kranen med)? Var nere på lokala vvs-butiken och de trodde/tyckte att man skulle dra ett par varv med gängtejp så att det bildades som en oring där, någon som har några andra tips?

mvh

Martin

En bild skulle vara bra... Men att det skulle tätas med gängtejp har jag svårt att tro! Finns ju ett antal olika konstruktioner, antingen med o-ringar eller tätning mot sätet. Man brukar rätt lätt konstatera hur det fungerar om man skruvar sönder blandaren. Själva kranvredet är ofta skruvat med en liten skruv i centrum, som är täckt av en "plugg", som kan vara rätt besvärlig att få bort utan att skada den. Sen finns det en annan typ som är på pressad, och har en liten plast grej som låsning innuti vredet, och det krävs en del kraft för att få bort vredet. Finns e typ av kägla som är delad med en gänga, då skulle det kunna fungera med att kranvredet är lödet, men jag tror inte att det är så.

bifogar bilder enligt önskemål, tack för hjälpen så här långt!

mvh

Martin

• helakranen.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kranbrost.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var en gammal goding! :) Den typen har en såkallad glandertätning, en typ av vävd fiber som man klipper till och snurrar runt spindeln, sen tajtar du åt den övre muttern tills det tätar och kranen fortfarande går lätt att vrida.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Om du har ett skjutmått, så mät den nedre "mutterns" innermått och spindelns mått, dra bort spindelns mått från mutterns och dela med två, så får du reda på tjockleken på packningsmaterialet. Annars så släpar du med dej hela kranen till VVS butiken! Här är en monteringsanvisning, inte till en kran, men principen är den samma.

http://www.specma.se/archive/seals_pdf/Monteringsanvisningar boxpackningar.pdf

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
visst är det en gammal goding! Tack för hjälpen, det verkar inte så särdeles svårt, men var får man tag på materialet?

mvh

Martin

Har nu mätt de mått du tipsade om ovan. Innermåttet på "muttern" (torde väl vara detsamma som yttermåttet på gångan på den övre muttern) är 13,2mm. Spindelns axel är 9,2mm. Detta torde ge (13,2-9,2)/2=2mm. Frågan kvarstår dock, var man kan köpa packningsmaterialet?

mvh

Martin

Rätt eller fel vet jag inte men jag vet att jag har fått liknande kranar täta med lin snurrat några varv och på med linolja och dra åt lagom.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
det kanske kan vara en ide, eller kanske lin och sån där packningsgegga som man har till just linkopplingar?

mvh

Martin

Jag kan inte svara på om det fungerar med lin, har endast jobbat med blandare och kranar med O-ringar. Fråga i din VVS butik, kanske dom kan hjälpa dej.

ska ta och åka ner med blandaren till butiken på måndag, återkommer med svar på frågan då (hoppas jag...)

//Martin

Antar att du vill behålla blandaren av nostalgiska skäl, annars är det bästa alternativet att byta till en ny.

Packningsmaterial på metervara bör du hitta hos en välsorterad vvs-butik, eller hos någon firma som jobbar med pumpservice, typ hydroforer och sånt

självklart ska den behållas av rent nostalgiska själv, och lika självklart vet jag att en ny är "bättre på alla sätt", men f-n vet om inte kvaliteten ändock är bättre/lika bra på en sån här gammal pjäs. Anledningen till att den skall in i huset igen är rent estetiska och känslomässiga, det skulle skära sig för mycket kontra övrig inredning med en ny tycker jag!

mvh

Martin

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.