Vatten & Avlopp
Ztibbe25: Tackar för svaren och tipset angånde försäkringen. Vi har täcknat bostadsrättstillägg när vi köpte lägenheten så det skall vara lugnt. Har nu kopplat efter instruktioner av rörmokare och VVSbutik. Tanken var att låta rörmokaren göra jobbet men han hade tyvärr inte med sig vad som behövdes. Men vi har iaf fått ballofixen bytt så vi kan stänga vattnet i köket. Vilket vi gör nu
jon_h: Men då hade ni ju fortfarande brunnen synlig så ni hade märkt eventuellt uppstigande vatten. Ska man lägga golv över så tycker jag nog att det ska vara tätt.
kinshasa: Tack till er alla. Ja, jag mitt armade ljushuvud har alltså varit för hård med att dra ventilens gängning i botten. Om jag hade vetat att man kunde spela på ett hel-/halvvarv utan att vara rädd för läckage så hade problemen inte uppstått på detta sätt. Skall följa råden vid nästa montering. Vänliga Hälsningar Jörgen
lordi: Det ska inte vara några problem att flytta tanken in till huset. Har nyligen själv installerat en anläggning där tanken är placerad 150 m från borrhålet. Men du behöver ju inte ha beredaren på samma ställe som hydrofortanken, du kan ju mata huset med kallvatten och montera beredaren där. Men om du ska ha beredaren 50 m från huset så bör du ha en väl isolerad kulvertledning, och
Martin_Blomberg: Jag la märke till att det var bra mycket billigare VVS i Litauen sist jag var där. Italienska fabrikat la jag märke till det var. Har för mig att priserna var ca 40% av vad de ligger på här. Färjor dit går ju från Karlshamn och Nynäshamn.
Carisma: [citat] Det beror väl på om du t.ex. har en mindre sluten tank till klosettvattnet och en 2 kammare till BDT delen ?
jon_h: Ja, normalt använder man ju rör eller slang på rulle..
valter53: Har man en extremt snålspolande toalettstol blir det väldigt mycke fekalier (skit) och inte så mycket vatten i tanken. Det låter väl bra! Problemet kommer när tanken skall tömmas. Med lite vatten i tanken är risken att den inte blir riktigt tom större. Skiten rinner inte fram till tömningspunkten. Likadant blir det om man försöker förlänga tömningsintervallet med att pumpa ur en
Hemmakatten: Om man inte använder en toa så torkar vattnet i vattenlåset ur och det blir dålig lukt. En toa eller golvbrunn som inte används måste man regelbundet spola i eller hälla vatten i. Kan det vara pga detta som det luktar hos er? dålig lukt kan ta de kontigaste vägar. Är du helt säker på att ni har en spricka i muren (är det en skorstensstock?)?
David_Berglund: Vi bor i Lerums kommun och ska koppla in oss till våren. Anslutningsavgiften här är 114'000 med hänsyn till tomten (~1100kvm)
Jesca_j: Det låter inte orimligt dyrt iaf. däremot tycker jag som du att 80timmar låter lite mycket. Om vi räknar lite: Materialet kostar 15000:- och då är jobbet 25000:- och det blir ungefär 50timmar om man räknar på lite kostnader för servicebil och så. Som sagt så tycker jag det låter rimligt om det ingår inkoppling av all VVS ovan grund inklusive materialet.
Mats: Trådarna hopslagna "Posta inte samma fråga under flera rubriker. " /Mats Moderator
JesperS: Jag har ingen som helst isolering på avloppsrören utan dom går helt öppna på marken i torpargrunden. Däremot har jag en frigolitskiva i 3-kammarbrunnen för att slippa få is på ytan i den. Vattenledningen däremot har både isolering runt sig och värmekabel i sig.
fredwel: Jo, jag är inne på något liknande, att bygga en fyrkantig brunn med kantsten och betong och hitta ett färdigt galler. Men jag tänkte om nån kände till något färdigt. :-) /fredrik
gadeberg: Precis som staffan säger så behövs det inte stödhylsor om det inte är mjuka rör. Sådana rör som är till tex. slingor i en tank är hårda och då ska det inte vara någon stödhylsa
prototypen: Ta ändå kontakt med kommunen och försök sammordna, din gata kanske ligger i planeringen för "stambyte" Prototypen
prototypen: Hålet behöver bara vara 10 mm så vattnet rinner genom och inte ut på, bjälklaget. Prototypen
OlaF: [citat] Ha ha, hade jag fått halva min lön oskattad så hade jämförelsen blivit annorlunda ;) Men att det ska vara så svårt att får "proffsen" att göra rätt utan att man själv ska behöva läsa på om byggregler osv. och hela tiden gå efter och kontrollera och bråka. Det är väl därför man anlitar proffsen? För att slippa det. Inte så konstigt att man hellre gör en massa hemma.
johanfa: Ja det ska vara ett visst tryck i en hydropress men jag kan inte svara på exakt vilket... vanligen en bilventil där man kan ansluta kompressor iallafall...
yens: Pex är mycket billigare! jag hade bara någon idé om att det inte var pex som var standard för varmvatten... tack för svar!
Langbein: [citat] Ska prova den kemiska metall jag aldrig provat, det blir nog byte sedan.
prototypen: Kolla även http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2021182.htm och http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2021182.htm Prototypen
Carisma: Pius: Glömde; vad gäller förankringssystem. Det är ju ingen nödvändighet! Det behövs ju bara om man t.ex. har högt grundvatten eller om man riskerar få det vid kraftigt regn (lerjord).
robertdigital: "Täntningsringar till ettgrepps bänkblandare med hylspip" löste problemet RSK 859 30 89 Smörjs in med armaturfett.
Fasting65: Själv köpte jag volablandarna från E-vvs i danmark e-vvs - radiator, radiatorer, vvs, armatur, ifø, vvsartikler, håndvaske, vvs online, vvs salg eller om det var Rabat VVS Rabat-vvs - damixa - grohe - oras blandingsbatterier - vvs artikler om man söker på "online vvs site:.dk" på google så får man _rätt_ många träffar. Vissa har dock har X procent i kortavgift dock. Lycka till med
ridgid: Funkar bra med vilketsom, men svarta delar är normalt sett dyrare. Onödigt att ta svarta såvida man inte ska svetsa.
jakim: Det är troligare att kommunen kräver anslutning än att dom vägrar anslutning.
yens: Jag rev bort den gamla i helgen och fick då se att det inte var aktuellt att flytta den mer åt vänster på bilden (närmare beredaren) på grund av att det strax till vänster om den befintliga brunnen gick ett knippe med el-rör (ca 8-10 st) som gjorde det helt orealistiskt att flytta brunnen åt det hållet. Men jag flyttade brunnen någon dm mer mot mitten (nedåt på bilden) och tror nog