3 427 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Vart ska jag leda mitt avlopp
Hej!
Det är dags att byta röret ut från trekammarbrunnen. Det är en med cementringar.
Vad är skillanden på Resorptionsdike och Infiltration?
Funkar dessa två till min brunn. Vattnet som rinner ut nere på ängen är ju lite slemmigt, den där gråa massan. Det känns osm den skulle kunna täppa ett sådant rör ganska fort.
Dagvattnet leds också ut på denna ängen.
Jag funderar på att sätta en rensbrunns precis utanför tre kammarbrunnen där endel slem kan hamna så får killarna tömma den när dom tömmer brunnen. Sen leda det vidare till dagvattnets rensbrunn och sen ut.
Vilkenm idé är bäst?
Det är dags att byta röret ut från trekammarbrunnen. Det är en med cementringar.
Vad är skillanden på Resorptionsdike och Infiltration?
Funkar dessa två till min brunn. Vattnet som rinner ut nere på ängen är ju lite slemmigt, den där gråa massan. Det känns osm den skulle kunna täppa ett sådant rör ganska fort.
Dagvattnet leds också ut på denna ängen.
Jag funderar på att sätta en rensbrunns precis utanför tre kammarbrunnen där endel slem kan hamna så får killarna tömma den när dom tömmer brunnen. Sen leda det vidare till dagvattnets rensbrunn och sen ut.
Vilkenm idé är bäst?
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
Att bygga en anläggning för att ta emot avloppsvatten kräver tillstånd från miljökontoret i din kommun. Dom har oftast inget emot att man bygger själv, bara man kan visa att det blir rätt gjort med bra ritningar och lutningar på rör och fyllnadsmaterial och fan och hans moster.
Om du kan anlägga infiltration eller inte beror bland annat på vilken mark du har - jorden måste vara tillräckligt genomsläpplig för att att vattnet ska kunna sjunka undan. Inte så kul om det visar sig att marken försumpas eller det inte rinner alls. Kan vara bra att kolla för att undvika tråkiga överraskningar.
Om du kan anlägga infiltration eller inte beror bland annat på vilken mark du har - jorden måste vara tillräckligt genomsläpplig för att att vattnet ska kunna sjunka undan. Inte så kul om det visar sig att marken försumpas eller det inte rinner alls. Kan vara bra att kolla för att undvika tråkiga överraskningar.
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
...vilket är belagt med en miljösanktionsavgift a 5000 spänn. 
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
Aha, jag fattade det som att du anlagt den utan tillstånd från Miljökontoret? Att bygga/ändra den själv är inte sanktionsbelagt, att göra det utan tillstånd/anmälan är sanktionsbelagt.
Tillstånds/anmälningsavgiften skiljer nog mellan kommuner, ja.
Tillstånds/anmälningsavgiften skiljer nog mellan kommuner, ja.
Det gamla röret som gick ut från 3kammarbrunnen gick sönder på fredgagen och jag gjorde infiltrationen på lördagen och sen ringde. Vilket egentligen inte va ok. Man skulle göra detta i samförstånd med dom men nu ville jag inte ha det öppet ut från brunnen. Så han va smidig, kom på måndagen och pratade skit i 45min sen fick jag en räkning. Va orolig att han skulle bli tråkig för att jag gjort det på eget bevåg och ringde sen
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
På så vis, då förstår jag. 
Klicka här för att svara