S
snajdis: en ejektorpump är lite som ett slutet system returen ner i brunnen syresätts inte nånstans...
4 svar · 12,6k läst
N
nickep: Man ser helst till att skarvningar och spång blir med muffsida uppåt, d är ingen fara om alla bitar inte hamnar så, tex med en dubbelmuff är det ju stört omöjligt. Köp så mågna meter du behöver i den längden som får platts i bilen så kapar du och skarvar utifrån det.
3 svar · 3,9k läst
S
snajdis: känns lite onödigt att byta hela blandaren pga en backventil med tanke på att en backventil kostar 40 kr och en hyfsad blandare kostar 1500kr..
3 svar · 3,7k läst
S
synpunkter: Kanske var otydlig. Hade tänkt köra med väggbricka Rinkaby artnr 6250, och sedan kopplingshus Rinkaby artnr 6261 och sedan tappkran Rinkaby artnr 2591. Allt för att få en snygg och dold rördragning där kranen dessutom "sitter fast". Tänker jag rätt? Ett annat alternativ är ju att gå på med en vanlig klämkoppling direkt på pexröret och sedan kranen men det blir ju lite sladdrigt.
2 svar · 1,5k läst
L
Leffe: Visst kan man göra det själv, bara man ser till att följa kommunens bestämmelser. Framför allt gäller det markens beskaffenhet vid infiltrationsbädden. Jag blev tvungen att byta ut jorden mot en grus- och sandbädd. Markens beskaffenhet mäts genom att man gör en provgrop som fylls med vatten, så att man kan mäta merkens förmåga att dränera avloppsvattnet. Min mark innehöll för
5 svar · 15,2k läst
M
Mats: Det är en brunn som bara har en kammare eller avdelning i brunnen. Dvs egentligen en stor nedgrävd tunna i princip
1 svar · 4,7k läst
J
JesperS: Bara för att brunnen är borrad behöver vattnets kvalité inte vara på topp! Vi har för mycket järn (det blir brunt i ex toan), för mycket kalk (avlagringar), för högt PH samt att vattnet luktar illa (gaser i berget). Men med en bra reningsutrustning (15-20.000) blir det bra!
8 svar · 25,8k läst
J
jakim: Ok, ska jag komma upp med rören i väggen i kökena ochså?
6 svar · 8,2k läst
N
nickep: KV = kallvatten VV= varmvatten VVC = varmvattencirkulation S = spillvatten VÅ40 = ? DBA = DB brukar stå för diskbänk iaf. BL = blandare siffrorna står för dimensionen på rören.
1 svar · 7,2k läst
J
jon_h: Ett snabbt golvbruk av typen Ardex A34/A35 Mix eller Finja 460/480 är vad jag brukar använda. Finns många fler motsvarande produkter av andra fabrikat. Vad plasten har för funktion vet jag inte, men sannolikt ska den stoppa funktvandring upp i plattan.
3 svar · 3,1k läst
N
NaCl: Man kan både spränga och som du redan vet trycka med vatten, vilket troligtvis är det lämpligaste. Borrfirmor är oftast inte så intresserade av att fördjupa en brunn om de inte själv har gjort den (finns nämligen risk att man sätter grejerna om man har för stor diameter på borrkronan). En tryckning av brunnen är troligtvis det mest kostnadseffektiva. Men om du inte lider brist på
5 svar · 9,0k läst
J
jakim: [citat] Har ni alltså dom vita rören till varmvattnet och dom blå till kallvattnet?
4 svar · 4,6k läst
it-snubben
it-snubben: [citat] Hmmm. Jag har också Sundsvall vatten... Har inte hört ett dugg om det. Kan kanske ha att göra med att jag inte har frågat :)
8 svar · 1,6k läst
L
Lantisen: Kanon! Nu fungerade länken. /Lantisen
5 svar · 1,7k läst
F
fredric1980: Hej ! I Sverige har vi en BOD7 belastning på i genomsnitt 280 mg/l Är det någon som vet vad våra grannländer har för belastning samt övriga länder i Europa ? tacksam för svar.
0 svar · 2,2k läst
A
AP_Skovde: Vi ska bygga till ett badrum till stugan. Förmodligen blir det platta på mark. Men var ska man dra vattenledningen mellan kök och badrum? Under trossbotten finns det gott om plats, huset står på plintar 30-120 cm höga. Men är det nackdel med frysning om man ska ha vattenb på vintertid? Rejäl isolering och värmekabel är nog nödvändigt. Rören på väggen är kanske säkrare mot
0 svar · 3,5k läst
J
johanfa: om pumpen ska vara för 12 hushåll bör det väl vara en lite större modell av tex Grundfos kanske inte fullt så stor som den högra på bilden men ändå någonstans ditåt: Vattenpumpar Beror ju också lite på konsumtionen...såklart.. och på vattentillgången... kör alla sin bevattning samtidigt så kan jag tänka mig att mitt påstående ovan stämmer... annars kan det säkert räcka
5 svar · 2,5k läst
H
handersson: Ok, så om vi summerar: Jag kan använda båda 'grenarna' så länge jag får ett fall. 200mm från vägg är inte nödvändigt efter som det inte är ett våtrum(endast spillvatten från expansionskärl från ev. fjärrvärme). Det lutar åt att jag går emellan på det gråa med en ny gren och försöker hålla mig så långt från vägg som är möjligt. Tack för hjälpen //Håkan
7 svar · 4,0k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Min vvb var avstängd men vattenfylld under flera år. När den sedan åter togs i bruk märktes ingen försämring alls. 100% av familjemedlemmarna överlevde utan men!
3 svar · 1,8k läst
Faidros
Faidros: [citat] Just ja, den där med tre fastlödda nitar som ben! Undrar var den tog vägen?
15 svar · 2,9k läst
pefo
pefo: Kul att man kunde vara till hjälp! :)
13 svar · 16,0k läst
L
lordvvs: jag vet hur det är, jag är rörkrökare och har gjort diverse tabbar i min tidigare del kariären , synd bara att det inte finns nog med erfarna rörisar för att underhålla och göra nya rör i detta land,
17 svar · 5,8k läst
·
D
DrKassler: Jo, men eftersom vi bilar upp och sen gjuter ett rum i taget så måste alla golvvärmeslangarna läggas separat. Alltså så måste jag kunna dra dom igenom ett redan igengjutet golv, därför kulvertslang.. Mvh /C
2 svar · 1,7k läst
Swetrot
Swetrot: [citat] Grossisterna får sällan särskilt stora marginaler att leva på, de förväntas ju skicka en större del av rabatten vidare till installatörerna och butikerna. Att sedan butikerna har allt mellan 50 och 75% marginal är inte så märkligt. Vi konsumenter vill ha personal att fråga, som dessutom förväntas kunna det mesta om svenskt byggnadsmaterial från de senaste 100 åren.
6 svar · 2,7k läst
L
lordvvs: Man får skarava i väggen och ingen skarv är mer ok än någon annan dock så är det inte godkänn av farbror besiktnings-man om man skulle bygga nytt hus och rörkrökaren skarvar i golve under byggperioden. tänk er själv att ett rör av någon anlednig briserar mitt under ett hus, och för att reparasionen ska varar skarvfri så måste man bryta upp golvet i hela huset, då tror jag
3 svar · 1,7k läst
L
lordvvs: ta 8 cm från väggen till mitten av hålet, finns ingent standardmått för just det
1 svar · 16,8k läst
prototypen
prototypen: [citat] Jodå jag håller med att det är irriterande då man snikat, jag är inne på min 3:e MIG svets bara för att jag snikat 2 ggr, mycket irriterande. För att återgå till rören, MÅNGA duschkabiner har 32 mm rör och det rinner ut ur dessa också, det funkar. 32 mm räcker till tvättmaskiner också, jag har två innom gångavstånd med 32 mm. Och jodå jag har en alldeles nyrenoverad
6 svar · 6,5k läst
J
jihhha: Tack, då ställer jag mig i duschen i lugn o ro fortsättningsvis!
3 svar · 9,5k läst
K
karmajoyst: Håller också med Hemmakatten. Sätt 110 mm spolbrunn till båda båda rören (så nära bostaden och den tänkta additionsbyggnaden som möjligt) 110 mm är bra mycket billigare än 200 mm.
10 svar · 3,5k läst
prototypen
prototypen: Markskiva, sån där blå eller rosa eller lila och nu finns även vit. 50 mm och 1,2 m brett direkt på ledningen, du behöver nog inte använda din värmekabel men den finns där OM. Prototypen
1 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.