Staffans2000
Staffans2000: Båda sätten är lika bra - Använd dig av det enklaste.
1 svar · 2,2k läst
B
BAS: Kör presskopplingar om du har brännbart i närheten. Det finns bra pluggar som passar in i rörskarvskopplingar.
8 svar · 3,5k läst
tussee
tussee: Om du bor i ett flerfamije hus så avråder jag dig att utföra detta själv om du inte har kunskaper, en liten vattenläcka i väggen kan kosta flera sköna tusenlappar och det kan bli att du får ersätta både fastighet och grannar och då lär det svida i pungen. Alt 1: Finns fastighetsskötare kontakta honom eller ring rörfirama. Alt 2: Täta kran som sitter där, troligt en o -ring runt
5 svar · 4,7k läst
·
ByggaNytt
ByggaNytt: Jo, visst kan du det OM kommunen nu tillåter golvbrunn i garage...
2 svar · 3,3k läst
M
Mats: Har aldrig stött på nått sånt men sanden man lägger runt fungerar ju i sig som varning. Hittar man fin sand när man gräver så är det dags att se upp
1 svar · 1,8k läst
prototypen
prototypen: Jodå, visst får du det, men en färdig kulvert rinner det inte vatten in och ut ur isoleringen. Nåt i betong runt kulverten är aldrig fel. Prototypen
6 svar · 8,4k läst
K
KJE: Jag har en 10 liters VVB från JULA under diskbänken i min stuga, jag har installerat den precis som du funderar på med säkerhetsventil och backventil, säkerhetsventil följd med beredaren. Problemet för mig är att säkerhetsventilen i vanlig ordning droppar ut lite vatten när beredaren är i drift. Det innebär i mitt fall att jag måste ha en stor burk under ett rör som jag dragit från
1 svar · 3,0k läst
prototypen
prototypen: Bara lite ironiskt!! Mot oljeavskiljaren Prototypen
9 svar · 7,7k läst
vojma
vojma: [citat] Kuriosa: När man på ovanstående länk klickar på "Klicka på förstoring" så kommer en ännu mindre bild upp... Internet är fantastiskt... /V
6 svar · 4,8k läst
B
Bricky: Nu är t-kopplingarna på plats men med annan lösning, bussningar och allt vad det heter. Antagligen jag som fattat fel med allt men vattnet flödar och alla är glada. :)
5 svar · 4,9k läst
Y
yens: Jag skulle gissa att det är PVC, eftersom de är 40 år gamla... Alltså orginalröret. Men min idé nu är att kombinera mina två förslag 1 och 2 ovan. Jag kommer att såga ut ett hål som är ca 73-74 mm i kanten på det befintliga 110-röret, och sedan göra ett uttag i en propp som jag trycker ned i hålet, där i sticker jag ner en 75mm-90-gradare, så att vattnet där går rakt ner i
6 svar · 5,8k läst
·
gadeberg
gadeberg: Hejsan! När jag ska byta ut och dra nytt vatten i huset är det vanlig pex slang som gäller då? Sådan man har till golvvärme eller är det någon anna modell till detta? Är rör i rör, tex. artnr.8111 på Rinkaby samma som dessa med en lite större röd eller blå slang runt? Har man vanliga klämrings kopplingar till dessa?
0 svar · 3,1k läst
AnnaKanin
AnnaKanin: Ja det gör det.
2 svar · 1,8k läst
S
S3: Den har ett arbetstryck på max 3 bar.
9 svar · 6,7k läst
·
K
Kathrin: Tusen tack! Ska ta kontakt med Rinkabyrör.
2 svar · 10,9k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Ni kan ju börja med att kontakta kommunen för att se vad de har för krav. Dom brukar kräva olika lösningar på olika ställen (sluten tank, 3 kammarbrunn in i setnkista etc) Att få vatten brukar gå bra, men många sommarboenden har torrdass eller äldre, numer icke godkänd, avloppslösning. Om ni skall bygga nytt kommer kommunen att ta upp vilken lösning ni har och kräva att ni
1 svar · 6,2k läst
L
Linnex: [citat] Mja. Som grundmaterial har PVC UV-beständighet vilket gör dem så kallad åldersbeständiga medan PP inte har det. Visst de oranga rören blir vita men de börjar inte vittra och falla sönder (på många år i alla fall). PP har i naturlig form ingen UV-beständighet vilket gör att de kommer "frätas" upp av UV. Detta kan ändras med tillsatsmaterial och ytskikt. Bla fönster med
4 svar · 53,6k läst
Y
yens: ok, fast jag kommer att ha passbitar i vilket fall som helst, för utrymmet är 158 cm... så det blir 8 cm, men jag håller med om jobbet... bocka rör är ju inte så jobbigt, värre att få bänkskivan snygg...
2 svar · 10,4k läst
·
Y
yens: hos oss är det stenhårt, annat än bara vätska, spola stort... I det fallet är jag hemmets okrönte diktator... :)
10 svar · 7,3k läst
pinebar
pinebar: Var tar rören vägen sedan? Källartaket? I så fall kanske det är bättre att plugga på andra sidan bjälklaget? Som jag har förstått det får man inte bygga in skarvar av något slag på rör i väggar eller bjälklag nu för tiden.
1 svar · 4,0k läst
V
Vilan: Vill bara uppdatera och meddela att era tidigare svar var mitt-i-prick: rörmokaren har nu varit och bytt ut tryckströmbrytaren (kass) och fyllt hydropressen med tryckluft - och allt fungerar som det ska igen! Bättre än innan dessutom, vattnet pulserar inte längre och pumpen jobbar tyst och fint. Suveränt med online-hjälp vid felsökning - tack igen! ( semestern är dessutom räddad
24 svar · 14,5k läst
F
Funkiz: [citat] Har själv ett system med pumpstation och PEM. Strular konstant! Tänk vad idiotiskt att låta en så basal husfunktion som avloppet vara beroende av el. Jag hade satsat på självfall om jag kunde vrida tillbaka tiden. Lite dyrare men det fungerar...
9 svar · 10,1k läst
F
Funkiz: Jag har också en splitterny pumpstation och avloppspump från Grundfos (installerades 070329). Första veckan fungerade det problemfritt men sedan dess går larmet minst femton gånger om dagen. Entrepenören trodde det var häverteffekt som ställde till det och monterade en backventil utan resultat. Jag har lyft upp stavarna, rengjort dem och särat lite på dem då en vän trodde det kunde ha
3 svar · 1,9k läst
L
Liniz: har hört att ketchup ska vara bra att ha i håret om det har blivit grönt!
40 svar · 24,6k läst
J
jakim: [citat] Jo så tycker jag ochså men vvs:aren tycker jag ska ha avluft no 2 ochså. Kanske det beror på längden mellan toastolarna...? Stammen är vertikal (med fall).
8 svar · 7,4k läst
·
Z
Ztibbe25: Tackar för svaren och tipset angånde försäkringen. Vi har täcknat bostadsrättstillägg när vi köpte lägenheten så det skall vara lugnt. Har nu kopplat efter instruktioner av rörmokare och VVSbutik. Tanken var att låta rörmokaren göra jobbet men han hade tyvärr inte med sig vad som behövdes. Men vi har iaf fått ballofixen bytt så vi kan stänga vattnet i köket. Vilket vi gör nu
3 svar · 4,0k läst
J
jon_h: Men då hade ni ju fortfarande brunnen synlig så ni hade märkt eventuellt uppstigande vatten. Ska man lägga golv över så tycker jag nog att det ska vara tätt.
11 svar · 13,6k läst
prototypen
prototypen: raderat dubbelpost
12 svar · 5,2k läst
kinshasa
kinshasa: Tack till er alla. Ja, jag mitt armade ljushuvud har alltså varit för hård med att dra ventilens gängning i botten. Om jag hade vetat att man kunde spela på ett hel-/halvvarv utan att vara rädd för läckage så hade problemen inte uppstått på detta sätt. Skall följa råden vid nästa montering. Vänliga Hälsningar Jörgen
4 svar · 1,3k läst
L
lordi: Det ska inte vara några problem att flytta tanken in till huset. Har nyligen själv installerat en anläggning där tanken är placerad 150 m från borrhålet. Men du behöver ju inte ha beredaren på samma ställe som hydrofortanken, du kan ju mata huset med kallvatten och montera beredaren där. Men om du ska ha beredaren 50 m från huset så bör du ha en väl isolerad kulvertledning, och
1 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.