Det finns gamla trådar om detta på forumet, och de är just det, gamla. Därför tar jag upp frågan igen...

Vi har en egen brunn, nyborrad för ett år sedan, och bör enligt expertisen testa vattnet nu. Vi vet att grannen har installerat ett filter för att filtrera bort järn ur vattnet (hans brunn ligger iofs ytligt, medan vår ligger 106 meter djupt i berget).
Av lätta beläggningar tror vi att vi också kommer att behöva ett filter, men vattnet är smak- och luktfritt i övrigt.

Frågan är nu, vem ska vi anlita för vattenprov?

Det finns en uppsjö av företag som säger sig utföra gratis vattenprov. Problemet, som jag ser det, är att de också säljer filterutrustning. Därmed ifrågasätter jag från början deras syften, och i värsta fall deras resultat. Kanske hittar de just de ämnen som de råkar ha ett filter för? Och missar annat...? Eller så ringer de och tjatar om sina produkter i all evighet...?
Fördelen är naturligtvis att det är gratis, om det nu är det...

Sedan finns det företag som "bara" gör vattenprov. Det känns lite mer professionellt, tycker jag, lite mer objektivt. Men jag kanske är helt fel ute?
Det är ju trots allt helt ok att slippa betala en tusenlapp eller mer när man kan få det gratis... :)

Är det någon här som har erfarenheter och/eller tankar i ämnet? Jag vore tacksam om jag fick ta del av dem...

Hemmakatten
Kommunen är absolut bästa stället att vända sig till. Alla kommuner hjälper till med vattenprover för enskilda brunnar. Antingen åker du till kommunens miljö-o hälsovårdskontor och hämtar provflaskor med instruktion för provtagning och sedan lämnar du in dem till kommunen som sedan vidarebefordrar dem till ett vattenanalyslabb och du får svaret inom ett par veckor. Många kommuner har subventionerat pris. Eller också så hänvisar kommunen dig till vattenanalyslabb dit du kan ringa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.