3 488 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Rör i rör!
Combipex betyder att du kan använda det till både vatten och värme.
rogge
rogge
Inte särskilt nytt, kanske funnits i 10 år.
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...er/hiddenbrochures/11_03wirsbo-combipexqe.pdf
rogge
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...er/hiddenbrochures/11_03wirsbo-combipexqe.pdf
rogge
Rör i rör är ett rör som ligger i ett annat rör. PEX-slangen som vattnet transporteras i levereras draget i ett skyddsrör som både skyddar röret och gör att du har en teoretiskt chans att se läckor i ändarna.Sveng skrev:
Med stor risk för att bli idiotförklarad: Är det ok att använda klämringskopplingar avsedda för pex tillsammans med Wirsbo-combiPEX Q&E? Anledning till att jag frågar är att Wirsbo kallar röret för Q&E (Q&E = quick and easy). Har skickat frågan till Wirsbo utan att få svar.
Det är knappast en dum fråga. Dom har så många sorters rör med olika beteckningar att man blir alldeles snurrig. Slå dom gärna en signal direkt för besked, det skulle vara intressant med ett korrekt svar. Jag gissar att man vill att endast Q&E rör används till Q&E kopplingar men att du även kan använda Q&E rör i kombination med klämkopplingarna.digitalrobert skrev:
Fick svar från Wirsbo:
"Vi har i vårat sortiment FPL-PX klämringskopplingar för rören.
Kopplingssetten innehåller mutter, stödhylsa och delad klämring."
"Vi har i vårat sortiment FPL-PX klämringskopplingar för rören.
Kopplingssetten innehåller mutter, stödhylsa och delad klämring."
FPL-PX sortimentet känner jag till och det är vad jag har använt här hemma i stor utsträckning. Fick man använda dessa kopplingar tillsammans med alla sorters pexrör från Wirsbo?digitalrobert skrev:
Jag vet inte om FPL-PX sortimentet kan användas till alla Wirsbo's pex-rör.
Det var hopplöst att nå Wirsbo på telefon, testade 3 olika kontor, men på webfråge-formuläret fick jag ovanstående svar på frågan:
"Kan man använda klämringskopplingar avsedda för pex
tillsammans med Wirsbo Combipex eller är det bara Q&E-kopplingar som gäller?"
Tror jag kommer att köra med annat pexrör-fabrikat där alla pex-godkända kopplingar går att använda.
Det var hopplöst att nå Wirsbo på telefon, testade 3 olika kontor, men på webfråge-formuläret fick jag ovanstående svar på frågan:
"Kan man använda klämringskopplingar avsedda för pex
tillsammans med Wirsbo Combipex eller är det bara Q&E-kopplingar som gäller?"
Tror jag kommer att köra med annat pexrör-fabrikat där alla pex-godkända kopplingar går att använda.
Rinkaby rör verkar bara ha dia 15 mm i combipex rör i rör, enligt våra ritningar så behöver vi ha dia 20 mm. Finns det någon affär som har bra pris på desa? Bor i Göteborg.. Har frågra på en vvs affär dom skulle ha 40kr/m för dia 15 och 63 för dia 18, verkar dyrt..
/Robert
/Robert
Klicka här för att svara