D
daniel_168: Hej! Tittar in hit med mitt inlägg eftersom jag inte får några svar i solforumet. ****** Äntligen har jag nu fått upp solfångarna på taket! Har dock inte satt i rören än, men det ser jag som en blygsam uppgift med tanke på hur krångligt det var att få dit själva ramarna och värmeväxlarna. Men, nu ska jag börja med inkopplingen av rören, och då behöver jag hjälp. 1. Högsta
0 svar · 3,8k läst
S
snajdis: Stålrörskoppling, Unifix Unifix 651, stålrörskoppling med utvändig gänga. Klämring för stålrör. RSK-nr Typ Vikt kg Förpackn. storlek Enhet 1540721 G10 0,20 10 ST 1540722 G15 0,275 10 ST 1540723 G20 0,33 5 ST 1540724 G25 0,47 5 ST 1540725 G32 0,80 5 ST 1540726 G40 1,11 5 ST 1540727 G50 1,28 5 ST
5 svar · 2,5k läst
M
msFalke: Tror jag börjar få kläm på hur jag ska göra nu. Verkar vara betydligt enklare än jag först trodde. Blor alltid lite nervös inför det som är nytt... Men rörmokarn kommer inom imorgon och kollar på stammar och lite annat pyssel så då kan han nog ge lite tips där med
11 svar · 30,3k läst
Ardexsmitten
Ardexsmitten: Ja, det är speciella toastolar, men du behöver ta reda på vilken typ av vaccumtoa som du ska använda. Finns toastolar som själva genererar det vaccum som behövs och sen finns det hela system, där man har en tank med vaccumpump och rör dragna till ett större antal toaletter. Det sistnämda har jag jobbat en hel del med, används bla inom sjöfart på färjor och kryssningsbåtar.
1 svar · 2,8k läst
R
ridgid: [citat] Vanliga gråa (PP) är det som gäller i villor och byggnader utan brandcellsindelning. Oranga (bruna) är markrör och används som sagt i mark. (Dagens gråarör (PP) är och godkända att lägga i mark under "normala" förutsättningar.
2 svar · 4,3k läst
B
Bergling: Ok, det känns ju tryggare. :) Det hade ju inte varit kul att bila upp i väggen (betongvägg) för att flytta röret 20 cm. Iofs hade jag nog skitit i det i vilket fall.
2 svar · 4,2k läst
F
fn76: Största anledningen är nog hur väl den renar vattnet. Det vatten som kommer ut ur minireningsverket håller badvattenkvalitet. Man kan alltså släppa det vattnet rakt ut i en sjö även om jag kommer göra en stenkista och låta vattnet sjunka undan där. IFÖ ecotrap har dessutom få rörliga delar, en pump som skapar cirkulation i vattnet och den pumpen är inte nere i vattnet vilket blir
5 svar · 12,9k läst
M
Mats: Slog ihop de två trådarna
9 svar · 4,5k läst
J
johanfa: Det är inga problem att köra PEM ned i brunnen, vanlig dimension 40x32 för sugsidan, trycksidan räcker förmodligen med 32x25, sätt en bottenventil nere i brunnen, slangen rätas ut av tyngden från vattnet och ventilen....
1 svar · 4,9k läst
A.Nygren
A.Nygren: Mjo, rörkrökarn har gjort ett helt ok jobb, förrutom att det läckte då... :(
17 svar · 8,1k läst
·
Starfighter
Starfighter: Jag tror att man gör samma sak i höghus. En broms-slinga var tredje våning för att inte slå sönder avloppet när den högst upp i huset spolat.
6 svar · 7,0k läst
M
mfem: Jag tackar för svar.
4 svar · 5,5k läst
Snailman
Snailman: lägger in en golvvärmecentral här: El & rörighet: HPIM4238
3 svar · 4,0k läst
S
somelvis: [citat] Ta en sån här så blir det 30 kr dyrt och rätt. www. maniarmatur .se sök i sökfältet på - 1884351 - Rinkaby har motsvarande, står jämte pexslangen i papperskatalogen. Rinkaby text "Halvkoppling PEX 15x2,5 R15 Klämkona med packning för slät ansats. Användes tillsammans med PEX-rör i t. ex. kallvatten, varmvatten eller värmeledningsinstallationer. Best.nr 7694"
13 svar · 11,5k läst
·
D
Digo: [citat] Tack, man lär sig något varje dag!
2 svar · 3,6k läst
bonnier
bonnier: OK, vanligt avloppsrör/PVC får det bli! Man tackar.
3 svar · 3,7k läst
F
frebe893: Förra sommaren grävde jag två provgropar för hand i lerhaltig jord. Det gick bra, men var ett riktigt skitgöra... Det tog 1-1,5 dag ungefär. Samtidigt hade jag inte så mkt val eftersom vår tomt ligger på en ö. Jag grävde runda gropar med dimension 45-50 cm och den ena var drygt 140 cm djup och den andra ca 180 cm djup. Jag tror inte att din kommun ställer några direkta krav på hur
8 svar · 10,4k läst
V
vedeldaren: [citat] Ett specialmunstycke som man använder för att rensa rörledningar mm. Finns till dom flesta tvättar, även hobbytvättar.
14 svar · 8,5k läst
V
vedeldaren: [citat] Jag tror att brunnskalk och dolomitkalk är samma sak. Jag köpte brunnskalk på Granngården i Halmstad så det har dom ivarjefall. Skriv ett mail till Nordkalk och fråga.
4 svar · 6,8k läst
hecke
hecke: Jag köpte Biltemaa Prisolrör för dragning under tvättbänk på vägg i tvättstuga (synlig dragning). Isoleringen var totalt värdelös. Den sprack som en överkokt korv vid varje bockning trots att jag använde ett proffs bockverktyg med hårdplastbackar. Aldrig mer Biltemas rör. Har tidigare använt mig av "riktig" Prisolrör från K-Rauta och det var en helt annan kvalitet.
24 svar · 52,5k läst
hecke
hecke: Jag har köpt handukstork från Svedbergs och ventilen kan man köpa separat för 679 kr. Omkopplingsbar mellan 1 eller 2 rörs system, precis som VVS-KUNGEN skrev. Jag har själv 1-rörs system. Se även länk. - Svedbergs (el/vatten)
2 svar · 6,0k läst
RobertC
RobertC: ok det låter ju inte så bra. ska ju dra dom längsvägg så det få bli ricktiga då
2 svar · 2,5k läst
B
Benny_P: [citat] ...... fast de är 88 grader...
10 svar · 11,8k läst
gadeberg
gadeberg: Nej, funkar lika bra med slutet som öppet system vid eldning. Går åt lite större kärl om du kör med slutet. Finns massa trådar här om detta med expansionkärlen
4 svar · 9,0k läst
M
mickelingon: Det är inte ett nytt hus. Nästan direkt under blandaren 2 decimeter ned sitter anslutningarna till varm resp kallvatten och är gängade. Man borde väl kunna dra nytt bara därifrån, eller är det fasta rör från blandaren och hit? tack
3 svar · 5,7k läst
snuttjulle
snuttjulle: Men 10 sekunder kan kännas som en evighet så visst skulle jag kunna tänka mig VVC för visst vore det härligt att slippa vänta på varmvatten vid varje toa besök mitt i natten. Självklart ligger ju den toan längst bort från beredaren och rören går sådan väg att ungarna vaknar av bruset. ;);)
7 svar · 10,6k läst
Y
yens: VVS-kungen, tack, men min ritning var inte så noga när det gällde just det, utan mer fokuserad på att ha ett "u-format" rör som försvinner ner i backen vid befintlig diskbänk och dyker upp igen vid ön. Däremot hade det säkert varit en senare fråga som jag nu redan fått svar på... Jag ska kolla upp pex också, även om priset inte är så kritiskt då det bara är ca 2 meter den ska.
7 svar · 9,4k läst
·
J
Johannabacken: Pratade med Turex rör och han sa att han aldrig ens fått igång sin tvätt på landet med egen pump...... Men man kan ju inte ge upp bara för att expertisen gjort det! Har varit på Jula och fått ihop en påse. Ska försöka få ihop en 3/4 slang, kopplingar med större innerdiameter och i värsta fall slangklämmor för att om möjligt köra helt utan kopplingar. Nu väntar jag bara på att
4 svar · 10,4k läst
T
T4R: [citat] Ja det förstås, men jag mednade 15mm till toan(badrumet) heeh
6 svar · 3,5k läst
G
Gudinnan68: glömde säga: Tack för era svar.
7 svar · 9,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.