Hej
Vårt rör för inkommande vatten är ruggigt rostigt och i samband med att vi gräver och lägger nya avlopp vill jag även byta röret för inkomande vatten.
Några frågor.
Hur går jag smidigast tillväga för att göra detta? Ringa kommunen och be dem stänga av vattnet 1-2 dagar till mitt hus och sedan koppla på nya röret?
Krävs det bygglov / bygganmälan osv för detta, behvöer kontrollplan upprättas eller räcker det om behörig VVS installatör utför jobbet fackmannamässigt?
Vilken rörtyp skall jag använda för att koppla mig in på kommunens vattenledning?
Vill försöka göra detta så smidigt som möjligt och behöver råd och hjälp på bästa tillvägagångssättet.
Help me obi one kenobi your my only hope
Vårt rör för inkommande vatten är ruggigt rostigt och i samband med att vi gräver och lägger nya avlopp vill jag även byta röret för inkomande vatten.
Några frågor.
Hur går jag smidigast tillväga för att göra detta? Ringa kommunen och be dem stänga av vattnet 1-2 dagar till mitt hus och sedan koppla på nya röret?
Krävs det bygglov / bygganmälan osv för detta, behvöer kontrollplan upprättas eller räcker det om behörig VVS installatör utför jobbet fackmannamässigt?
Vilken rörtyp skall jag använda för att koppla mig in på kommunens vattenledning?
Vill försöka göra detta så smidigt som möjligt och behöver råd och hjälp på bästa tillvägagångssättet.
Help me obi one kenobi your my only hope
Jag grävde upp, fixade och förberedde allt, ringde kommunen för att dom skulle slå av, kapade och kopplade ihop, ringde kommunen igen som satt på vattnet (och bytte mätare på en gång).
Bygglov tror jag inte på. Det är väl bra om det blir tätt - oavsett vem som gör det.
32 mm PEM (gärna i skyddsrör) är väl det som används.
Bygglov tror jag inte på. Det är väl bra om det blir tätt - oavsett vem som gör det.
32 mm PEM (gärna i skyddsrör) är väl det som används.
Ring kommunen, det är nog inte krångligare än att be dem stänga av. 32 mm PEM-slang + kopplingar av god kvalité är sedan rätt grejer. Rör får man koppla själv och det är inte svårt men kan vara stökigt med gammalt rostigt elände, är man osäker så anlita en rörmokare, inkommande vatten är fel ställe att råka göra ett nybörjarmisstag.
Bygganmälan osv behövs inte.
Bygganmälan osv behövs inte.
Toppen tackar! Bifogar VVS planen för bottenvåningen. Vi har tänkt borra bergvärme nedanför fönstret i vänstra hörnan, det är även här avlopp och vatten går och på så här vis har jag tänkt dra nýa rör. I knutpunkten i lilla badrummet kommer rören gå upp till övervåningen (badrum ligger ovanför).
Skulle uppskatta synpunkter på detta. Gärna även förslag på materialspec, rördimensioner osv. Har tänkt PEM 32 mm för vatten 110 mm för avlopp och 75 mm för handfat osv..
Skulle uppskatta synpunkter på detta. Gärna även förslag på materialspec, rördimensioner osv. Har tänkt PEM 32 mm för vatten 110 mm för avlopp och 75 mm för handfat osv..
Klicka här för att svara
