2 015 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Vilka rör i torpargrund
Jag bygger ett badrum i ett före detta gästrum. Huste har delvis krypgrund och delvis källare. Jag tänkte dra vattnet från källaren genom krypgrunden och upp till badrummet (fastsatt på golvbalkarnas undersida). Huset finns i Skåne där vi har lite mildare vintrar än i Norrland.
Vilken typ av rör skulle ni rekommendera; prisol, prisol med isolering, prisol plus, rör -i-rör eller?
Vilken typ av rör skulle ni rekommendera; prisol, prisol med isolering, prisol plus, rör -i-rör eller?
Jag har det precis så i min sommarstuga, och där är prisol med isolering. Den som en gång gjorde detta hade isolerat med mineralull vilket väl var ganska ambitiöst. När jag drog om en del av rören så nöjde jag mig med att isolera med vanlig rörisolering av plast.
Jag räknar inte med att vara där så mycket på vintern, och jag tänker tömma systemet på vatten innan vintern. Men man vet aldrig.
Men jag undrar om inte PEM-slang är ett bra alternativ? Den klarar väl att vattnet fryser?
Jag räknar inte med att vara där så mycket på vintern, och jag tänker tömma systemet på vatten innan vintern. Men man vet aldrig.
Men jag undrar om inte PEM-slang är ett bra alternativ? Den klarar väl att vattnet fryser?
.. men det är just frysmomentet jag vill undvika. Det är en året runt fastighet. Jag undrar om prisol plus rören ger tillräckligt med isolering, eller om vanliga prisolrör med isoleringsrör är tillräckligt. Eller om man bör göra det på något annat sätt
Använd rör-i-rör och isolera med två varv 50 mm vanlig isolering. Så har jag det under min kåk. Betydligt billigare än plus-prisol.
Klicka här för att svara