Har en nyligen inköpt Kärcher 4200/50 dvs elektronisk vattenpump. Enligt manualen ska man sätta dit den medföljande backventilen på pumpen. Mitt problem är att pumpen inte suger när den sitter på. Tar jag bort backventilen (jag har även en backventil i bottenventilen i brunnen) suger pumpen men får då istället ett stopp i pumpen med ett felmeddelande som säger att det är fel i tryckledningen antingen beroende på att backventilen saknas eller pga luft i systemet. Pumpen startar och stoppar under en stund innan felmeddelandet dyker upp och pumpen stannar. Finns här någon som har erfarenhet av denna pump och kan säga om det är ett absolut måste att backventilen på pumpen måste användas? Om så inte är fallet kan jag ju eliminera det felet och gå vidare och jaga luft istället.

http://scripts.karcher.com/scripts/bta/document/BTA-59624180.pdf

När du ska starta pumpen första gången måste du hälla i vatten i pumpen. Har du bara backventil i brunnen måste du fylla hela slangen och pump innan den kan starta. Du har väl inte överskridit suhöjden 9 meter?

Nej, sughöjden är inget problem. Den är max sju meter (grävd brunn 5 m med f n ca 1,5m3 vattenstånd). Det jag tycker är lite konstigt är att utan backventil vid pumpen så suger pumpen som den ska men alltså tappar tryck i tryckledningen om jag inte spolat i en kran på en stund. Om jag helt sonika då stoppar pumpen, lossar sugslangen och kopplar på backventilen, fyller pumpen med vatten igen och sedan startar pumpen, så klarar pumpen inte av att suga. Det är klart att sugslangen inte blir 100% vattenfylld när jag kopplar ihop den med backventilen, men lite luft måste det väl få vara? Det måste väl pumpen klara av att trycka ut vid start om jag öppnat kranarna innan jag startar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.