Hej

Har bilat plattan på mark och skall isolera och lägga nytt avlopp och golvvärme innan jag gjuter ny betong. Min bergvärmekille som jag konsulterat lite angående VVS menade att det är bäst att inte dra de nya varm och kallvatten rören i marken som jag tänkt utan att dessa bör gå i taket och sedan dras ner till handfat, toalett, kök osv.

Vad finns det för för och nackdelar med att dra varm och kallvattenrören i golvet och sedan gjuta in dessa. En uppenbar fördel är ju det estetiska, men det kanske är bättre VVS mässigt att dra rören för kall och varmvatten i taket som han nämnde.

Tacksam för rekommendationer.

Det finns en risk för legionellatillväxt om man har rören i ett golv med golvvärme.

Hänger inte med, denna risk är borta om man kör i taket?

Hur är det med tryck i rören golv kontra tak, framledningskraften?

Om du har golvvärmen ingjuten tillsammans med tappvattnet så blir det varmare där än det blir om du har tappvattenrören i taket, ja.

Vad man väljer har ingen som helst betydelse för trycket, inte ens teoretiskt.

Rör i taket har den fördelen att läckage kan upptäckas mycket fortare. Man får vatten i nacken - bokstavligen.

Hemmakatten
Estetiskt mycket fulare i taket än nere vid golvet.

Jag trodde att vi pratade om att lägga rören dolda ovanför innertaket och sedan dra ner dem i väggen, fast jag inser nu att det var synlig dragning i taket som det gällde. Håller med, det är bedrövligt fult med synliga rör längs taket.

Crischnak, kan du inte lägga tappvattenrören under eller åtminstone i isoleringen?

• Gilla
jonil152
  • Laddar…
Hej

Jo jag kommer lägga dem blandat i isoleringen, betonglagret...... Snyggare och visst de kan börja läcka, men det kan å andra sidan avlopp och golvvärmen med så jag kör på med rören i golvet.

Skall posta lite bilder på mitt projekt i en ny tråd. Vi har redan kört iväg 5 containrar sten och grus :-) Snart är grävfasen över och det roliga börjar, bland annat att besluta vart lägga tapprören....

Bilden nedan visar lite gamla avloppsrör mm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.