Vatten & Avlopp
gadeberg: Nej, funkar lika bra med slutet som öppet system vid eldning. Går åt lite större kärl om du kör med slutet. Finns massa trådar här om detta med expansionkärlen
mickelingon: Det är inte ett nytt hus. Nästan direkt under blandaren 2 decimeter ned sitter anslutningarna till varm resp kallvatten och är gängade. Man borde väl kunna dra nytt bara därifrån, eller är det fasta rör från blandaren och hit? tack
snuttjulle: Men 10 sekunder kan kännas som en evighet så visst skulle jag kunna tänka mig VVC för visst vore det härligt att slippa vänta på varmvatten vid varje toa besök mitt i natten. Självklart ligger ju den toan längst bort från beredaren och rören går sådan väg att ungarna vaknar av bruset. ;);)
yens: VVS-kungen, tack, men min ritning var inte så noga när det gällde just det, utan mer fokuserad på att ha ett "u-format" rör som försvinner ner i backen vid befintlig diskbänk och dyker upp igen vid ön. Däremot hade det säkert varit en senare fråga som jag nu redan fått svar på... Jag ska kolla upp pex också, även om priset inte är så kritiskt då det bara är ca 2 meter den ska.
Johannabacken: Pratade med Turex rör och han sa att han aldrig ens fått igång sin tvätt på landet med egen pump...... Men man kan ju inte ge upp bara för att expertisen gjort det! Har varit på Jula och fått ihop en påse. Ska försöka få ihop en 3/4 slang, kopplingar med större innerdiameter och i värsta fall slangklämmor för att om möjligt köra helt utan kopplingar. Nu väntar jag bara på att
T4R: [citat] Ja det förstås, men jag mednade 15mm till toan(badrumet) heeh
hecke: Jag har också funderat på Tangit, hittade det på nätet när jag sökte på PVC och lim. Förslaget med laglapp låter inte så dum. Tack för tipset om att inte svetsa.
valter53: Det lilla röret är avluftningen för tanken. Den måster vara öppen när man tömmer tanken, men i princip bara då och under förutsättning att det finns en avluftning på taket. Prova med att sätta ett lock på det lilla röret. En plastpåse överträdd och eltape eller en gummisnodd räcker. Har slamsugaran varit med ett tag begriper han att plastpåsen skall väck när tanken töms.
olaake: Ja det blir golvvärme. Men vattenledningarna kommer att gå ut ca 10cm på golvet och det ca 10cm under golvvärmen. Anledningen till att rören inte kan dras rakt ner i väggen ner i garaget som är under är att väggen står på en I-balk som är ingjuten i bjälklaget.
yens: ok, det låter ju intressant, men per våningsplan låter ju avancerat när vi bara har ett. Jag kontaktade en rörfirma idag, som inte kunde hjälpa mig före semestern, inte riktigt det svaret jag ville ha kan jag avslöja...
hallander: Tack för hjälpen nu fungerar allt som det skal. Det var nu säkert luft i ledningarna.
Styx: Här är bilder på de två varianterna.. Den med lite extra krage är för V-backar, och den andra är för M-backar.. Jag har dock pressat M-detaljer med V-backar vid något tillfälle och det har hållt hittills fast det är väl inte att rekommendera såklart..
Johan Gunverth: Satsa på gjutjärnsgaller om du befinner dig på västkusten. De galvade brukar rosta bort.
Manor: [citat] Detta problem drabbades vi av i ett handfat. Silen hade satts igen av avlagringar som lossnade i samband med rörarbeten till ett badrum. mvh Manor
ostersundaren: Har läst både det ena och det andra angående att använda ett borrhål för både vatten och bergvärme. Enligt vissa så är det inga problem medan andra skriver att det inte alls går. Jag undrar nu om det är någon på detta forum som har något att dela med sig av angående detta. Är det möjligt eller omöjligt, eller kan det vara så att det är möjligt men något man inte bör göra?
viltfjall: [citat] Pumpen kommer endast att gå några sekunder per dag, pumpen är kanske på 1,7 kW. Förbrukningen blir därför ganska liten. Med frostvakt och dålig isolering blir det dock dyrare. Själv tog jag till en djupare brunn å hoppas på mer "frostfritt" Måste strömmen ligga på separat anläggning blir det ju extra fasta kostnader, bättre då med enkel strömmätare och göra upp i godo
guntorp: Ska även jag göra en toa på övervåningen, kommer att hamna hyfsat ovanpå befintlig toalett och pannrum. Frågan är hur jag ansluter jag det "grova" wc avloppet till befintligt avlopp? Först hade jag tänkt helt enkelt dra ett rör rakt ner i den gamla toan och ansluta det mellan WC-stol och avloppsstammen, nån som är med på vad jag menar? Finns det några WC-stolar som är anpassade
gadeberg: Håller med föregående. Lufta och sen fyll på till lagom nivå
Messerschmitt: Kan brunnspumpen gå sönder av att man kopplar in den felaktigt mot en backventil? Eller stänger den av sig automatiskt om belastningen blir för hög?
jon_h: Ja, väldigt vanligt är det. Jag hade hört det från så många att jag också trodde det låg till så, tills jag på en kurs på Byggkeramikrådet fick höra annat. Och sen var jag tvungen att vara så källkritisk att jag forskade runt lite till innan jag trodde på dem. :)
lordi: Det kan vara som matss skriver, om det är en bottenkopplad beredare, eller så kan det vara blandningsventilen som kärvar. Försvinner varmvattnet om ni spolar länge i köket eller i handfatet också? Om inte så kan det vara termostaten i duschblandaren som tjurar. Elpatron byter man när den inte fungerar längre, men är den trasig så får man inget varmvatten alls, och ibland blir det
OlaF: Jag la precis in ett långt inlägg om tryckfall i PEM i slutet av denna tråden http://www.byggahus.se/forum/traedgard/39017-automatisk-bevattning-billigt.html
pi: Någon som använder Klargester's reningsverk och vad har ni för erfarenheter ? Luktar det något ? Väsnas det något ? Fungerar det bra ? Får ni tömma många gånger per år ?
Johan Gunverth: När du ändå skall gjuta platta och göra allt från början kan du lika gärna fixa en oljeavskiljare/sandfång. Det är enklare än du tror och kan sättas ihop av standarddelar: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/17797-brunn-till-garageplatta.html http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/18101-oljeavskiljare.html