Vatten & Avlopp
MathiasS: [citat] Kanske kunde vara något. Men dom är lite fula dom där och det handlar om 8 persienner. Det vore roligare att använda väderstationen som ändå mäter både solens effekt i watt/meter och temp/vind etc.... Överkurs....:)
fantasi: Gud vad dum man är när man är trött......så att jag skäms. Klart jag ska kapa röret för jag vill ju byta stammen till det lilla badrummet som är ovanför :D. Nä, nu måste jag sluta surfa runt här och gå och natta.... ...tack för tipsen föresten!
prototypen: Det brukar vara varmt i pannrum och så småningom så blir kallvattnet ljumvatten men det blir väldigt mycket kondens på hydroforen i tvättstugan. Nu får du också tänka på eventuell sambo/fru, de brukar ha åsikter om vad som är fult och av någon outgrundlig anledning så är de oftare i tvättstugor än i pannrum så det är säkrast att du placerar hydroforen i pannrummet. Fördelarna
Premis: [citat] Lägenheten ligger i bottenplan och på plattan ligger ett bjälklager. På bjälklagret ligger det träplankor och på detta ev. skivmaterial eller golv (la t.ex. laminat i hallen och sovrummet nyligen). Vad jag förstår så måste brunnen då vara placerad mellan ett par bjälkrader och stöttas av dessa. Om sedan avloppsrören ligger nedgjutna i betongplattan under eller om dom löper
andersmc: För VV-beredaren spelar det ingen roll om vattnet kommer från en hydrofor, hydropress eller är kommunalt.
Mats: plåtreglar är ju ett alternativ men jag vet inte om det finns passande cellplast eller om man får kapa till. fogskum fixar ju alla småglipor
Hemmakatten: Jo visst, ni hade helt rätt att vattnet var strypt! Hade inte räknat med annat än superkompetens här på forumet!! :)
Hemmakatten: 1. I vart fall bör brunnen ligga "uppströms" från avloppsanläggningen. Antal meter är jag osäker på men om brunnen ligger ovanför infiltrationen riskerar ev. avloppsvatten att rinna ner i brunnen och avståndskravet minskar. 2. 50´inkl. pump o hydropress(hydrofor) + grävning för vattenslang till huset. 3. Inget tillstånd behövs för att borra brunn för dricksvatten. Dock skall
klaskarlsson: [citat] Som sagt beror lite på vad man köper och vad man får. Jag betalade 595 kr för min Camargue Seko san exl sits och ventil. Ventil hade jag redan, och sits köpte jag en för 199 kr (men där kan man ju också välja kvalitet sen) Så totalt kostade den ca 800 kr. Gustafsbergen kostar på samma varuhus drygt 2000 kr UTAN sits (ventil vet jag ej) Som sagt kvalitetsmässigt så visar det
apotekarnes: Om man kan hoppa ner i en brunn beror som sagt helt på hur marken ser ut. Vi har en grävd (eller rättare sagt sprängd) brunn på 9 meter som vi gjorde ren förra året . Där är det berg hela vägen ner så det var bara att låna en tillräckligt lång stege och börja skruba rent. Om du har betongrör är det nog inte heller något problem. Om du inte vill tömma brunnen helt kan du spara
MathiasS: Bra att det löst sig! Som glad amatör får man ju stånga huvudet i bordet några gånger innan man hittar rätt..... men har man gjort det bara några få gånger så går det faktiskt lättare...:) Onlinebutikerna är ju guld när man kan se alla olika varianter av kopplingar (som man inte ens visste fanns) och vissa tillverkare har också bra info på nätet.
ppalm: Aha precis sån blandare har jag ju. Börja med att plocka ned den och rengör silarna som sitter påinkommande vatten i blandaren. Sedan så skadar det inte att fräscha upp loppet för käglan om du erfar att blandaren inte riktigt blandar vattnet bra, (sitter pakom den lucka du visar) detta görs med lite fin smärgelduk och sedan så fettar du upp oringen med armaturfett. Borde göra
sommarstugetjej: Withnail: På det här torpet vi tittat på finns ett gästhus och ett stort förråd så det skulle säkert få plats. Bra att veta!
Februaribruden: Japp avluftningen slutar på vindan. Har haft stock i avloppen och haft hit en firma som rensat upp rören. Efter det vart det betydligt bättre lukt i garderoben men den är inte helt borta. Ventilen på vindan ser helt ny ut på håll iaf, vill inte kliva omkring i den nylagda isoleringen... Men vi kanske måste det för att inspektera närmare! Om man vill kan man byta ut avluftningsrören?
gadeberg: Ja till toalett måste det vara 110 rör om man inte vill ha en kvarn på toan
Faidros: Det går ju också att ta en nippel som är 75 i yttermått och 40 i innermått, så slipper du förminskningen 75-50.
MrBurman: I det område vi skall bygga i är vattnet av väldigt varierad kvalite. Hur är det med reningsverk, går det rena vatten från alla typer av föroreningar?
Norrbyn1011: Jag har anslutit mitt 110mm pvc mot inkommande gammalt gjutjärn i plattan i källaren,jag tätade med nån slags deg som jag fick tips om,Bila upp hela källaren kändes inte ekonomiskt försvarbart....
Ken: Oj, låter krångligt, men tanke på att den Nibe Nibett 15L som jag tänkte använda verkar ha bara 2 ingångar. Får nog låta min rörmokare fixa detta, tack för infon!
jakim: Det är nog inte tillåtet att gjuta in prisol pga. att det inte går att byta den vid ev. problem. Rör i rör är det som rekommenderas för dold installation. Rätta mig om jag har fel :)
LinaoMarkus: ok. har nog letat dåligt. har bara sett infiltrationspaket.
AxelS: Jag råkade ut för frysning i vattenmätaren till kommunalt VA i vintras.... Det berodde på att jag råkade vara i Thailand just då så huset stod tomt annars hade det klarat sej med sedvanliga toalettbesök m m för att hålla igång vattnet. Natten det frös rapporterades -23 grader från närmaste väderstation. Jag har isolering kring vattenmätaren, som är placerad i en "låda" i garage,
gadeberg: Ingen mer som har lite tips och ideér på hur man gör?
GunnarM: Jag byter pump, hydrofor och allt däremellan (första steget mot att byta hela tappvattensystemet), så någon ersättningsmodell behövs antagligen inte. Nu är beställningen gjord i.a.f., får väl se om det blir bra!
Freko: Jag tror att syresättning fungerar aldeles utmärkt ändå - det kommer ju luft andra vägar och vattnet i sig är syresatt efter diverse kranar och spolningar. Min uppfattning att luftningen finns till för att undvika att det bubblar i andra avlopp när man t ex spolar och luften i brunnen/systemet inte har någon annanstans att ta vägen då vatten tar dess plats. Detta tyckar jag är tydligt
Freko: Hej igen, jag har varit bortrest ett par dagar mena nu är jag tillbaka... Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt, men toan ska _inte_ stå i 45 grader (jag kan förstå om Prottypen antog det) utan parallellt med en vägg (A) och ryggen mot en andra vägg (B). Vad jag förstår av era inlägg så kan det fungera med minst 40 mm från vägg (B) och minst 9 cm mellan sittring och vägg (A). Det
MathiasS: Du har hittat till Wirsbo, det är bra för där står iprincip allt. Lusläs även sortimentslistan så ser du vilka prylar det finns att leka med. Det är inte så många olika delar egentligen. En stor fördel med RiR är ju att det saknas skarvställe mellan tappställen och central fördelare. Om du bygger med T-kopplingar så missar du ju denna funktion. Ett annat gott skäl till att gå